Logo De Belofte

ARNHEM - Het is het paradepaardje van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen: het RijnWaalpad. Een snelle fietsverbinding die forensen een alternatief biedt voor de dichtslibbende autowegen. Toch maakt de Fietsersbond zich grote zorgen over de kwaliteit van het pad. Ook de toenemende snelheidsverschillen vragen volgens de bond om actie.

door Maarten Beeks

Vier jaar ligt de snelfietsroute er nu. Een route tussen Arnhem en Nijmegen van ongeveer 16 kilometer die steeds meer wordt gebruikt. 'We krijgen meer en meer signalen dat mensen de route ontdekken, terwijl ze voorheen bij iedere reis de auto pakten', zegt Ivo Smit, provinciaal vertegenwoordiger van de Fietsersbond.

Ook de provincie ziet dat het aantal gebruikers toeneemt. Hoewel die stap naar de fiets precies is wat de bond, provincie en gemeentes willen, is het de vraag of het pad wel toekomstbestendig is. Maar dat is niet de enige zorg. 'We hebben harde aanwijzingen dat zelfs de huidige kwaliteit achteruit gaat', stelt Smit.

Bekijk de reportage (tekst gaat verder onder video)

Voorrang fietsers verdwijnt

Hij doelt daarmee op diverse knelpunten in de route (zie kaart hieronder). Daarnaast wordt de soepele forensen-doortocht op meerdere punten bedreigd door kruisende autowegen. Zo is de situatie bij de Ressensestraat voor veel automobilisten te onduidelijk. Fietsers hebben daar nu voorrang, maar omdat de situatie nu als onveilig wordt ervaren, krijgen auto's daar vanaf midden juni voorrang.

'Het is een tijdelijke maatregel in afwachting van een structurele oplossing', laat een woordvoerder van de gemeente Lingewaard weten. Die structurele oplossing hangt ook nog eens samen met de komst van de ontsluitingsweg de Dorpensingel richting de bioscoop bij Lent. 'Dan krijg je dus nog een plek waar auto's het snelfietspad gaan kruisen', hekelt Smit.

Fietstunnel

Smit hoopt dat de situatie wordt opgelost met de komst van een fietstunnel. De andere betrokken gemeente, Nijmegen, vindt dat niet direct nodig. 'Het kan veilig en met minimaal oponthoud voor fietsers door het aanleggen van een gelijkvloerse kruising', aldus de gemeente. Volgens Smit is het vooral een financiële kwestie. 'Een tunneltje is natuurlijk veel duurder, maar dat is een kwestie van prioriteiten.' Iets dat Nijmegen in een reactie niet direct ontkent. 'Geld speelt natuurlijk ook een rol.'

De tekst gaat verder onder het kaartje met de knelpunten.

De betrokken gemeentes geven tegenover Omroep Gelderland aan dat ze veel waarde hechten aan het pad. Zeker als het gaat om de regionale bereikbaarheid. Zowel de provincie Gelderland als de gemeentes laten weten te werken aan structurele verbeteringen van het pad. 'Daar merken we in de praktijk dus helemaal niets van', pareert Smit. 'Om dit te bereiken moet er gewoon meer geld en meer prioriteit naar de fietsers.'

De groei van het aantal gebruikers baart de provincie nog weinig zorgen. 'Er is nog voldoende groeiruimte', aldus Petra Borsboom, woordvoerder bij de provincie. Op een gemiddelde werkdag rijden zo'n 10.700 fietsers, verspreid over de dag. 'De inrichting is aangepast op het meer kunnen doorrijden en ruimte bieden aan een groeiend aantal forensen op de fiets', voegt Borsboom toe. Ook de Fietsersbond is van mening dat er nu nog voldoende ruimte, maar met de komst van steeds meer e-bikes en speed-pedelecs nemen de snelheidsverschillen alleen maar toe. 'We moeten toe naar een scheiding tussen snelle en langzamere fietsers en in de toekomst is verbreding van het pad onontkoombaar.'

Rondgang langs fietszaken

Ten tijde van de aanleg van het RijnWaalpad had de speed-pedelec zijn intrede nog niet gedaan en was de e-bike nog niet zo populair als nu. Uit een rondgang langs verschillende fietsenzaken in Nijmegen en Arnhem blijkt dat de groei in de verkoop van elektrische tweewielers alleen meer toeneemt. Nu al worden er meer elektrische fietsen verkocht dan stadsfietsen.

'Ik had laatst iemand in de winkel die een nieuwe fiets zocht, waarbij ik automatisch de vraag stelde of ze een middenmotor wilde of een motor op de bagagedrager. Bleek die vrouw gewoon voor een stadsfiets te komen. Zo standaard is de elektrische fiets geworden', vertelt Joppe van Stiphout van Stipbike in Nijmegen.

Ook bij fietsenzaak Snelbander in Arnhem merken ze die enorme toename. Daar zetten ze zelfs vol in op de speed-pedelec, die snelheden tot 45 kilometer per kan bereiken. 'Mensen zien dit soort fietsen steeds meer als een alternatief voor de auto, zeker op dit soort afstanden', verklaart eigenaar Paul van Heertum.

In Gelderland rijden nu 2439 geregistreerde speed-pedelecs rond. Ter vergelijking: een paar jaar geleden waren dat er nog maar een paar honderd. Bij elektrische fietsen is het aantal en de stijging nog veel groter, maar die cijfers worden niet per provincie geregistreerd. 

'Wat trapjes harder'

De Fietsersbond, fietsenbranche, gemeentes en provincie; ze zien allemaal een toename in het aantal fietsers en mensen die de auto willen laten staan. Alle partijen lijken het er ook over eens dat de fiets een steeds grotere rol moet gaan spelen in een autoluwe toekomst.

Toch lijkt de fietser in vergelijking met de automobilist nog altijd lager op het gemeentelijk prioriteitenlijstje te staan. Daar ziet de Fietsersbond een nadrukkelijker rol voor de provincie. 'Het punt is dat de betrokken gemeentes wegbeheerders zijn,  dus de provincie kan niet handelen maar slecht stimuleren en faciliteren. Dat mag wel een paar ‘trapjes’ harder', besluit Smit.

Het laatste nieuws uit Heumen

  • Wethouder weggestuurd in Heumen, maar nu aan de slag in Wageningen

    07 juli 2020
    WAGENINGEN - GroenLinks Wageningen schuift Leo Bosland naar voren als nieuwe wethouder voor de stad. Hij werd onlangs in de gemeente Heumen nog weggestuurd na een crisis in de coalitie.
  • 'Benen breken' in Heumen, skeelerfanaten roepen om asfalt

    23 augustus 2019
    HEUMEN - Schaats- en skeelerliefhebbers in Heumen zijn de wanhoop nabij. De contouren van een skeelerbaan liggen al sinds 2009 klaar, maar zo lang die baan niet geasfalteerd is kunnen ze skeeleren wel vergeten. En het college van Heumen is niet van plan om 50.000 euro neer te tellen voor het asfalteren.
  • Grote zorgen om gevaarlijke kruispunten en snelle elektrische fietsen op RijnWaalpad

    28 mei 2019
    ARNHEM - Het is het paradepaardje van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen: het RijnWaalpad. Een snelle fietsverbinding die forensen een alternatief biedt voor de dichtslibbende autowegen. Toch maakt de Fietsersbond zich grote zorgen over de kwaliteit van het pad. Ook de toenemende snelheidsverschillen vragen volgens de bond om actie.
  • Heumen vindt windmolen-petitie maar niks: 'Initiatiefnemer praat voor zijn beurt'

    10 april 2019
    NIJMEGEN - 'Luister naar Weezenhof voor de windmolens langs de A73.' Met die tekst is Nijmegenaar Bart Huitsing een petitie gestart, die al bijna 200 keer is ondertekend. Huitsing maakt zich zorgen over de geplande windmolens langs de A73 in buurgemeente Heumen. 'Om onze mening is niet gevraagd', zegt hij. De gemeente Heumen vindt op haar beurt dat Huitsing voor zijn beurt praat: 'Maandag staat er een bewonersbijeenkomst in de Nijmeegse wijk Weezenhof gepland.'
  • Onrust in Heumen door komst windmolens

    04 april 2019
    NIJMEGEN - In de gemeente Heumen heerst onrust door plannen om windmolens te bouwen. Het moeten er minimaal drie worden. Verder is buiten de plek waar ze moeten komen nog vrijwel alles onzeker.

Het laatste nieuws uit Arnhem

  • Arnhem haalt tijdens hittegolf meer afval op tegen de stank

    05 augustus 2020
    ARNHEM - Arnhem zal tijdens de verwachte hittegolf vaker afval ophalen. Dat laat de gemeente weten. Warme periodes met broeierigheid kunnen namelijk extra stankoverlast veroorzaken, vooral bij groente-, fruit- en tuinafval (gft).
  • Veel geld voor cultuur naar Amsterdam, Gelderland krijgt niets

    05 augustus 2020
    ARNHEM - Vrijwel het gehele subsidiebudget voor cultuurmakers en producerende instellingen voor de komende jaren gaat naar de Randstad. Dat blijkt uit de verdeling die het Fonds Podiumkunsten heeft gemaakt. Er wordt niets toegekend aan het oosten van het land. "Dat was schrikken", vertelt Corien van der Poll, zakelijk leider van theatergroep Echo uit Arnhem die met lege handen achterblijft.
  • Hondenpoep, hardrijders en rommel: Arnhemmers ervaren veel overlast

    03 augustus 2020
    ARNHEM - Hondenpoep, rommel op straat, bekladde muren en vernieling van straatmeubilair. Arnhemmers ervaren veel overlast in hun buurten. Ook verkeersoverlast is in de Rijnstad een groter probleem dan in vergelijkbare en grote steden.
  • Arnhemmer voelt zich niet zo veilig als inwoner van grote stad

    03 augustus 2020
    ARNHEM - Het gevoel van veiligheid in Arnhem is slechter dan in vergelijkbare gemeenten en de grote steden. Dat blijkt uit onderzoek onder de bevolking in opdracht van de gemeente. De veiligheidsbeleving steeg over de jaren iets, maar niet harder dan elders. Daardoor blijft de Rijnstad onderaan de lijstjes bungelen.
  • 'Doofpotcultuur' binnen D66 Arnhem

    31 juli 2020
    ARNHEM - Bij D66 in Arnhem is sprake van een brede doofpotcultuur. Dat zegt Jeroen Poot, voorzitter van de commissie die de verkiezingen evalueerde. Dat rapport moest niet naar buiten worden gebracht, blijkt uit e-mails die diverse partijprominenten verstuurden en die in handen zijn van Omroep Gelderland. Onder deze druk zou het vervolgens zijn aangepast. De fractie ontkent en zegt dat de commissie het rapport na wederhoor zelf heeft gewijzigd.

Het laatste nieuws uit Nijmegen

  • 'Financiering misdaadbestrijding leidt tot ongewenste prikkels'

    24 juli 2020
    NIJMEGEN - De Nederlandse criminaliteitsbestrijding wordt financieel beter van aandacht voor kleine criminelen. Dat kan tot ongewenste prikkels leiden, ziet burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen. Hij roept met verschillende partijen het nieuwe kabinet op daar verandering in te brengen.
  • Milieuzone voor oude dieselwagens is niet nodig, zegt wethouder

    14 juli 2020
    NIJMEGEN - Een milieuzone voor oude dieselwagens in Nijmegen is niet nodig Dat zegt wethouder Harriët Tiemens bij de presentatie van een pakket aan maatregelen die de luchtkwaliteit in de Waalstad moeten verbeteren. Overige maatregelen leveren volgens de wethouder al voldoende effect op. Bovendien is zo’n milieuzone juridisch moeilijk vol te houden, omdat Nijmegen al voldoet aan de Europese emissienorm.
  • Lagere huur en een aardgasvrije woning, bewoners hoeven alleen maar 'ja' te zeggen

    10 juli 2020
    NIJMEGEN - De 220 nieuwe huurwoningen in de Nijmeegse volkswijk Jerusalem kunnen toch aardgasvrij gebouwd worden. Woningcorporatie Talis, de gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland hebben de handen ineen geslagen.
  • Nijmeegse subsidies verdeeld. “Geld weer naar gevestigde organisaties”

    08 juli 2020
    NIJMEGEN - Dertig Nijmeegse culturele instellingen krijgen de komende jaren subsidie van de gemeente. De subsidieaanvraag van twaalf organisaties is afgewezen.
  • 50.000 euro apart gezet om mensen met wisselend inkomen te helpen

    30 juni 2020
    NIJMEGEN - Nijmeegse bijstandsgerechtigden die in deeltijd bijverdienen krijgen hulp van de gemeente om te voorkomen dat er grote schommelingen zijn in hun netto inkomsten. Nijmegen start dit najaar een proef met vijfentwintig deelnemers die wisselende inkomsten hebben. Er wordt een halve ton als buffer apart gezet, zodat ze kunnen rekenen op een gelijkmatig inkomen.

Overig verkiezingsnieuws

  • Arnhem haalt tijdens hittegolf meer afval op tegen de stank

    05 augustus 2020
    ARNHEM - Arnhem zal tijdens de verwachte hittegolf vaker afval ophalen. Dat laat de gemeente weten. Warme periodes met broeierigheid kunnen namelijk extra stankoverlast veroorzaken, vooral bij groente-, fruit- en tuinafval (gft).
  • Buurt wint: 'Mensen met onbegrepen gedrag' niet naar Doornspijk

    05 augustus 2020
    DOORNSPIJK - Een opluchting voor bewoners van de Berkenweg in Doornspijk: het college van burgemeester en wethouders heeft dinsdag besloten dat er geen 'mensen met onbegrepen gedrag' bij hen in de straat geplaatst mogen worden. Een vergunningsaanvraag van Stuyvenzand werd daarom afgewezen.
  • Veel geld voor cultuur naar Amsterdam, Gelderland krijgt niets

    05 augustus 2020
    ARNHEM - Vrijwel het gehele subsidiebudget voor cultuurmakers en producerende instellingen voor de komende jaren gaat naar de Randstad. Dat blijkt uit de verdeling die het Fonds Podiumkunsten heeft gemaakt. Er wordt niets toegekend aan het oosten van het land. "Dat was schrikken", vertelt Corien van der Poll, zakelijk leider van theatergroep Echo uit Arnhem die met lege handen achterblijft.
  • Terras dicht na overtreden regels: 'Politiemacht was een belediging'

    04 augustus 2020
    WIJCHEN - Het terras van Café Zus in Wijchen zit volledig op slot. Kroegbaas Alex moest al zijn gasten wegsturen omdat de coronaregels niet zijn nageleefd. "We zijn behoorlijk flabbergasted."
  • Hondenpoep, hardrijders en rommel: Arnhemmers ervaren veel overlast

    03 augustus 2020
    ARNHEM - Hondenpoep, rommel op straat, bekladde muren en vernieling van straatmeubilair. Arnhemmers ervaren veel overlast in hun buurten. Ook verkeersoverlast is in de Rijnstad een groter probleem dan in vergelijkbare en grote steden.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend