Logo De Belofte

ARNHEM - Het is het paradepaardje van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen: het RijnWaalpad. Een snelle fietsverbinding die forensen een alternatief biedt voor de dichtslibbende autowegen. Toch maakt de Fietsersbond zich grote zorgen over de kwaliteit van het pad. Ook de toenemende snelheidsverschillen vragen volgens de bond om actie.

door Maarten Beeks

Vier jaar ligt de snelfietsroute er nu. Een route tussen Arnhem en Nijmegen van ongeveer 16 kilometer die steeds meer wordt gebruikt. 'We krijgen meer en meer signalen dat mensen de route ontdekken, terwijl ze voorheen bij iedere reis de auto pakten', zegt Ivo Smit, provinciaal vertegenwoordiger van de Fietsersbond.

Ook de provincie ziet dat het aantal gebruikers toeneemt. Hoewel die stap naar de fiets precies is wat de bond, provincie en gemeentes willen, is het de vraag of het pad wel toekomstbestendig is. Maar dat is niet de enige zorg. 'We hebben harde aanwijzingen dat zelfs de huidige kwaliteit achteruit gaat', stelt Smit.

Bekijk de reportage (tekst gaat verder onder video)

Voorrang fietsers verdwijnt

Hij doelt daarmee op diverse knelpunten in de route (zie kaart hieronder). Daarnaast wordt de soepele forensen-doortocht op meerdere punten bedreigd door kruisende autowegen. Zo is de situatie bij de Ressensestraat voor veel automobilisten te onduidelijk. Fietsers hebben daar nu voorrang, maar omdat de situatie nu als onveilig wordt ervaren, krijgen auto's daar vanaf midden juni voorrang.

'Het is een tijdelijke maatregel in afwachting van een structurele oplossing', laat een woordvoerder van de gemeente Lingewaard weten. Die structurele oplossing hangt ook nog eens samen met de komst van de ontsluitingsweg de Dorpensingel richting de bioscoop bij Lent. 'Dan krijg je dus nog een plek waar auto's het snelfietspad gaan kruisen', hekelt Smit.

Fietstunnel

Smit hoopt dat de situatie wordt opgelost met de komst van een fietstunnel. De andere betrokken gemeente, Nijmegen, vindt dat niet direct nodig. 'Het kan veilig en met minimaal oponthoud voor fietsers door het aanleggen van een gelijkvloerse kruising', aldus de gemeente. Volgens Smit is het vooral een financiële kwestie. 'Een tunneltje is natuurlijk veel duurder, maar dat is een kwestie van prioriteiten.' Iets dat Nijmegen in een reactie niet direct ontkent. 'Geld speelt natuurlijk ook een rol.'

De tekst gaat verder onder het kaartje met de knelpunten.

De betrokken gemeentes geven tegenover Omroep Gelderland aan dat ze veel waarde hechten aan het pad. Zeker als het gaat om de regionale bereikbaarheid. Zowel de provincie Gelderland als de gemeentes laten weten te werken aan structurele verbeteringen van het pad. 'Daar merken we in de praktijk dus helemaal niets van', pareert Smit. 'Om dit te bereiken moet er gewoon meer geld en meer prioriteit naar de fietsers.'

De groei van het aantal gebruikers baart de provincie nog weinig zorgen. 'Er is nog voldoende groeiruimte', aldus Petra Borsboom, woordvoerder bij de provincie. Op een gemiddelde werkdag rijden zo'n 10.700 fietsers, verspreid over de dag. 'De inrichting is aangepast op het meer kunnen doorrijden en ruimte bieden aan een groeiend aantal forensen op de fiets', voegt Borsboom toe. Ook de Fietsersbond is van mening dat er nu nog voldoende ruimte, maar met de komst van steeds meer e-bikes en speed-pedelecs nemen de snelheidsverschillen alleen maar toe. 'We moeten toe naar een scheiding tussen snelle en langzamere fietsers en in de toekomst is verbreding van het pad onontkoombaar.'

Rondgang langs fietszaken

Ten tijde van de aanleg van het RijnWaalpad had de speed-pedelec zijn intrede nog niet gedaan en was de e-bike nog niet zo populair als nu. Uit een rondgang langs verschillende fietsenzaken in Nijmegen en Arnhem blijkt dat de groei in de verkoop van elektrische tweewielers alleen meer toeneemt. Nu al worden er meer elektrische fietsen verkocht dan stadsfietsen.

'Ik had laatst iemand in de winkel die een nieuwe fiets zocht, waarbij ik automatisch de vraag stelde of ze een middenmotor wilde of een motor op de bagagedrager. Bleek die vrouw gewoon voor een stadsfiets te komen. Zo standaard is de elektrische fiets geworden', vertelt Joppe van Stiphout van Stipbike in Nijmegen.

Ook bij fietsenzaak Snelbander in Arnhem merken ze die enorme toename. Daar zetten ze zelfs vol in op de speed-pedelec, die snelheden tot 45 kilometer per kan bereiken. 'Mensen zien dit soort fietsen steeds meer als een alternatief voor de auto, zeker op dit soort afstanden', verklaart eigenaar Paul van Heertum.

In Gelderland rijden nu 2439 geregistreerde speed-pedelecs rond. Ter vergelijking: een paar jaar geleden waren dat er nog maar een paar honderd. Bij elektrische fietsen is het aantal en de stijging nog veel groter, maar die cijfers worden niet per provincie geregistreerd. 

'Wat trapjes harder'

De Fietsersbond, fietsenbranche, gemeentes en provincie; ze zien allemaal een toename in het aantal fietsers en mensen die de auto willen laten staan. Alle partijen lijken het er ook over eens dat de fiets een steeds grotere rol moet gaan spelen in een autoluwe toekomst.

Toch lijkt de fietser in vergelijking met de automobilist nog altijd lager op het gemeentelijk prioriteitenlijstje te staan. Daar ziet de Fietsersbond een nadrukkelijker rol voor de provincie. 'Het punt is dat de betrokken gemeentes wegbeheerders zijn,  dus de provincie kan niet handelen maar slecht stimuleren en faciliteren. Dat mag wel een paar ‘trapjes’ harder', besluit Smit.

Het laatste nieuws uit Heumen

  • Politiek wil vijf gemeenten verenigen om Land van Maas en Waal groots te promoten

    24 maart 2021
    DRUTEN - Om het Land van Maas en Waal op de kaart te zetten, hoopt Druten vijf gemeenten in de regio zover te krijgen om mee te werken aan een nieuwe toeristische visie. Volgens de lokale politiek is de streek tot op heden altijd een beetje vergeten. Een nieuw online portaal en een promotiecampagne met plaatselijke ondernemers moet daar verandering in brengen.
  • Wethouder weggestuurd in Heumen, maar nu aan de slag in Wageningen

    07 juli 2020
    WAGENINGEN - GroenLinks Wageningen schuift Leo Bosland naar voren als nieuwe wethouder voor de stad. Hij werd onlangs in de gemeente Heumen nog weggestuurd na een crisis in de coalitie.
  • 'Benen breken' in Heumen, skeelerfanaten roepen om asfalt

    23 augustus 2019
    HEUMEN - Schaats- en skeelerliefhebbers in Heumen zijn de wanhoop nabij. De contouren van een skeelerbaan liggen al sinds 2009 klaar, maar zo lang die baan niet geasfalteerd is kunnen ze skeeleren wel vergeten. En het college van Heumen is niet van plan om 50.000 euro neer te tellen voor het asfalteren.
  • Grote zorgen om gevaarlijke kruispunten en snelle elektrische fietsen op RijnWaalpad

    28 mei 2019
    ARNHEM - Het is het paradepaardje van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen: het RijnWaalpad. Een snelle fietsverbinding die forensen een alternatief biedt voor de dichtslibbende autowegen. Toch maakt de Fietsersbond zich grote zorgen over de kwaliteit van het pad. Ook de toenemende snelheidsverschillen vragen volgens de bond om actie.
  • Heumen vindt windmolen-petitie maar niks: 'Initiatiefnemer praat voor zijn beurt'

    10 april 2019
    NIJMEGEN - 'Luister naar Weezenhof voor de windmolens langs de A73.' Met die tekst is Nijmegenaar Bart Huitsing een petitie gestart, die al bijna 200 keer is ondertekend. Huitsing maakt zich zorgen over de geplande windmolens langs de A73 in buurgemeente Heumen. 'Om onze mening is niet gevraagd', zegt hij. De gemeente Heumen vindt op haar beurt dat Huitsing voor zijn beurt praat: 'Maandag staat er een bewonersbijeenkomst in de Nijmeegse wijk Weezenhof gepland.'

Het laatste nieuws uit Arnhem

  • Kopers moeten misschien jaren wachten op hun nieuwbouwhuis

    13 mei 2021
    ARNHEM - Hoewel de woning die zij vorig jaar kocht al in volle aanbouw zou moeten zijn, kijkt Xeni Frencken nog altijd uit over braakliggend terrein. Recyclingbedrijf Van Houtum aan de overkant van de weg verzet zich al jaren tegen de bouw, uit vrees voor klachten over de herrie die de afvalverwerking maakt. Projectontwikkelaar BPD besloot de woningen in Arnhem in de verkoop te doen, ondanks de lange geschiedenis van bezwaarprocedures in het gebied.
  • Wethouder moet marktwerking in de zorg toch onderzoeken

    13 mei 2021
    ARNHEM - De Arnhemse wethouder Roeland van der Zee zal toch onderzoek moeten doen naar de mogelijkheden om minder marktwerking in de zorg te krijgen. De raad droeg hem dat eerder op, maar vond dat hij dat niet of onvoldoende uitvoerde. Een motie van treurnis over het handelen van de wethouder werd alleen door een flink deel van de oppositie gesteund.
  • Brugklassers planten zelfgekweekte bloemen in wijken

    12 mei 2021
    ARNHEM - 700 brugklassers van vijf Arnhemse scholen fleuren sinds woensdag de wijken op met zelfgekweekte bloemen en planten. De gemeente heeft geld gekregen voor het project om getroffen jongeren in coronatijd te helpen. "Het maakt de buurt ook wat vrolijker", vertelt een van de leerlingen.
  • Straatcoaches moeten jongeren op het rechte pad houden

    11 mei 2021
    ARNHEM - Door het inzetten van straatcoaches in de wijken Malburgen en Presikhaaf hoopt de gemeente criminaliteit en overlast onder de jongeren en jongvolwassenen weg te nemen. Daarmee wil Arnhem voorkomen dat de jeugd afglijd in ernstige criminaliteit.
  • 'Privacystrijder' vecht opnieuw tegen Arnhemse afvalpas

    11 mei 2021
    ARNHEM - Gaat de Arnhemse afvalpas definitief de prullenbak in? Dat probeert 'privacystrijder' Michiel Jonker dinsdagmorgen voor elkaar te krijgen in het hoger beroep bij de Raad van State tegen de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). "Of de anonimiteit moet helemaal gewaarborgd zijn. Dan is het een ander verhaal", licht Jonker toe.

Het laatste nieuws uit Nijmegen

  • Na meerdere ongelukken nog steeds geen oplossing voor 'probleemweg'

    03 mei 2021
    PUIFLIJK - Na meerdere, dodelijke verkeersongelukken op de N322 bij Druten heeft de lokale politiek er schoon genoeg van. De provinciale weg moet veiliger worden, stellen de Dorpslijsten. Ze pleiten ervoor dat de wethouder in gesprek gaat met de provincie Gelderland om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen.
  • 'Nijmegen moet partnertoets TONK-regeling loslaten in het belang van zzp’ers'

    22 april 2021
    NIJMEGEN - Nijmegen moet de partnertoets bij de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) met terugwerkende kracht loslaten om meer zzp’ers bij te kunnen staan die te maken hebben met financiële problemen door de coronacrisis. Dat vinden VoorNijmegen.NU en D66. Zij dienen er volgende week woensdag een motie over in.
  • Blinden kunnen maar in vijf gemeenten zelfstandig stemmen

    13 maart 2021
    NIJMEGEN - Zelfstandig kunnen stemmen. Voor de 350.000 blinden en slechtzienden in ons land is dat geen vanzelfsprekendheid. Alleen met een zogeheten stemmal kunnen zij zonder hulp en in alle privacy hun stem uitbrengen. Deze kan nu voor het eerst ook bij Tweede Kamerverkiezingen worden ingezet. Maar dat is nog maar in 5 van de 51 Gelderse gemeenten geregeld.
  • Verstandelijk beperkte kiezer wil duidelijke politieke taal

    27 februari 2021
    NIJMEGEN - In aanloop naar de verkiezingen je stem bepalen. Voor veel mensen is dat al ingewikkeld genoeg, maar met een verstandelijke beperking helemaal. Door vooroordelen en onwetendheid wordt de moeite niet genomen om informatie begrijpelijker aan te bieden, stelt Anne Stomph van het Arnhems Platform Chronisch Zieken en Gehandicapten (APCG).
  • Raad Nijmegen wil dat bijstandsgerechtigden makkelijker daklozen onderdak kunnen bieden

    27 januari 2021
    NIJMEGEN - Een ruime meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad steunt een motie van GroenLinks, D66, SP en PvdA om als gemeente vaker van de kostendelersnorm af te wijken wanneer een bijstandsgerechtigde een dak- of thuisloze onderdak wil bieden. De kostendelersnorm bepaalt dat men wordt gekort op de hoogte van de bijstandsuitkering als men met meer mensen in één huis woont. Dat vormt een belemmering voor bijstandsgerechtigden om andere mensen in huis te nemen. Gemeenten hebben de wettelijke ruimte om van deze norm af te wijken.

Overig verkiezingsnieuws

  • Kopers moeten misschien jaren wachten op hun nieuwbouwhuis

    13 mei 2021
    ARNHEM - Hoewel de woning die zij vorig jaar kocht al in volle aanbouw zou moeten zijn, kijkt Xeni Frencken nog altijd uit over braakliggend terrein. Recyclingbedrijf Van Houtum aan de overkant van de weg verzet zich al jaren tegen de bouw, uit vrees voor klachten over de herrie die de afvalverwerking maakt. Projectontwikkelaar BPD besloot de woningen in Arnhem in de verkoop te doen, ondanks de lange geschiedenis van bezwaarprocedures in het gebied.
  • Wethouder moet marktwerking in de zorg toch onderzoeken

    13 mei 2021
    ARNHEM - De Arnhemse wethouder Roeland van der Zee zal toch onderzoek moeten doen naar de mogelijkheden om minder marktwerking in de zorg te krijgen. De raad droeg hem dat eerder op, maar vond dat hij dat niet of onvoldoende uitvoerde. Een motie van treurnis over het handelen van de wethouder werd alleen door een flink deel van de oppositie gesteund.
  • Brugklassers planten zelfgekweekte bloemen in wijken

    12 mei 2021
    ARNHEM - 700 brugklassers van vijf Arnhemse scholen fleuren sinds woensdag de wijken op met zelfgekweekte bloemen en planten. De gemeente heeft geld gekregen voor het project om getroffen jongeren in coronatijd te helpen. "Het maakt de buurt ook wat vrolijker", vertelt een van de leerlingen.
  • Het woonwagenkamp zit bomvol, onderzoek naar nieuwe locaties

    11 mei 2021
    WAARDENBURG - De gemeente West Betuwe kijkt naar drie mogelijk nieuwe locaties voor woonwagens in Waardenburg en Tuil. Nu is woonwagenlocatie De Griend in Waardenburg overvol. Op deze plek is plaats voor zes woonwagens, maar er staan er een stuk meer.
  • Opnieuw ziet VVD lokale politici vertrekken: 'Niet altijd eens met gang van zaken'

    11 mei 2021
    HATTEM - Voor de derde keer in anderhalf jaar stappen Noord-Veluwse VVD-fractieleden uit hun gemeenteraadsfractie. Na Rick van Velthuijsen (Elburg) en Jeroen Snaterse (Nunspeet) maakten Gina Guldenaar en Albert de Boer dinsdag bekend de Hattemse VVD-fractie te verlaten en door te gaan als nieuwe partij, HattemCentraal. Volgens Erik van Enk, de voorzitter van VVD Hanzenetwerk regio Zwolle, zijn de beslissingen niet met elkaar verbonden.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend