Logo De Belofte

ARNHEM - Het is het paradepaardje van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen: het RijnWaalpad. Een snelle fietsverbinding die forensen een alternatief biedt voor de dichtslibbende autowegen. Toch maakt de Fietsersbond zich grote zorgen over de kwaliteit van het pad. Ook de toenemende snelheidsverschillen vragen volgens de bond om actie.

door Maarten Beeks

Vier jaar ligt de snelfietsroute er nu. Een route tussen Arnhem en Nijmegen van ongeveer 16 kilometer die steeds meer wordt gebruikt. 'We krijgen meer en meer signalen dat mensen de route ontdekken, terwijl ze voorheen bij iedere reis de auto pakten', zegt Ivo Smit, provinciaal vertegenwoordiger van de Fietsersbond.

Ook de provincie ziet dat het aantal gebruikers toeneemt. Hoewel die stap naar de fiets precies is wat de bond, provincie en gemeentes willen, is het de vraag of het pad wel toekomstbestendig is. Maar dat is niet de enige zorg. 'We hebben harde aanwijzingen dat zelfs de huidige kwaliteit achteruit gaat', stelt Smit.

Bekijk de reportage (tekst gaat verder onder video)

Voorrang fietsers verdwijnt

Hij doelt daarmee op diverse knelpunten in de route (zie kaart hieronder). Daarnaast wordt de soepele forensen-doortocht op meerdere punten bedreigd door kruisende autowegen. Zo is de situatie bij de Ressensestraat voor veel automobilisten te onduidelijk. Fietsers hebben daar nu voorrang, maar omdat de situatie nu als onveilig wordt ervaren, krijgen auto's daar vanaf midden juni voorrang.

'Het is een tijdelijke maatregel in afwachting van een structurele oplossing', laat een woordvoerder van de gemeente Lingewaard weten. Die structurele oplossing hangt ook nog eens samen met de komst van de ontsluitingsweg de Dorpensingel richting de bioscoop bij Lent. 'Dan krijg je dus nog een plek waar auto's het snelfietspad gaan kruisen', hekelt Smit.

Fietstunnel

Smit hoopt dat de situatie wordt opgelost met de komst van een fietstunnel. De andere betrokken gemeente, Nijmegen, vindt dat niet direct nodig. 'Het kan veilig en met minimaal oponthoud voor fietsers door het aanleggen van een gelijkvloerse kruising', aldus de gemeente. Volgens Smit is het vooral een financiële kwestie. 'Een tunneltje is natuurlijk veel duurder, maar dat is een kwestie van prioriteiten.' Iets dat Nijmegen in een reactie niet direct ontkent. 'Geld speelt natuurlijk ook een rol.'

De tekst gaat verder onder het kaartje met de knelpunten.

De betrokken gemeentes geven tegenover Omroep Gelderland aan dat ze veel waarde hechten aan het pad. Zeker als het gaat om de regionale bereikbaarheid. Zowel de provincie Gelderland als de gemeentes laten weten te werken aan structurele verbeteringen van het pad. 'Daar merken we in de praktijk dus helemaal niets van', pareert Smit. 'Om dit te bereiken moet er gewoon meer geld en meer prioriteit naar de fietsers.'

De groei van het aantal gebruikers baart de provincie nog weinig zorgen. 'Er is nog voldoende groeiruimte', aldus Petra Borsboom, woordvoerder bij de provincie. Op een gemiddelde werkdag rijden zo'n 10.700 fietsers, verspreid over de dag. 'De inrichting is aangepast op het meer kunnen doorrijden en ruimte bieden aan een groeiend aantal forensen op de fiets', voegt Borsboom toe. Ook de Fietsersbond is van mening dat er nu nog voldoende ruimte, maar met de komst van steeds meer e-bikes en speed-pedelecs nemen de snelheidsverschillen alleen maar toe. 'We moeten toe naar een scheiding tussen snelle en langzamere fietsers en in de toekomst is verbreding van het pad onontkoombaar.'

Rondgang langs fietszaken

Ten tijde van de aanleg van het RijnWaalpad had de speed-pedelec zijn intrede nog niet gedaan en was de e-bike nog niet zo populair als nu. Uit een rondgang langs verschillende fietsenzaken in Nijmegen en Arnhem blijkt dat de groei in de verkoop van elektrische tweewielers alleen meer toeneemt. Nu al worden er meer elektrische fietsen verkocht dan stadsfietsen.

'Ik had laatst iemand in de winkel die een nieuwe fiets zocht, waarbij ik automatisch de vraag stelde of ze een middenmotor wilde of een motor op de bagagedrager. Bleek die vrouw gewoon voor een stadsfiets te komen. Zo standaard is de elektrische fiets geworden', vertelt Joppe van Stiphout van Stipbike in Nijmegen.

Ook bij fietsenzaak Snelbander in Arnhem merken ze die enorme toename. Daar zetten ze zelfs vol in op de speed-pedelec, die snelheden tot 45 kilometer per kan bereiken. 'Mensen zien dit soort fietsen steeds meer als een alternatief voor de auto, zeker op dit soort afstanden', verklaart eigenaar Paul van Heertum.

In Gelderland rijden nu 2439 geregistreerde speed-pedelecs rond. Ter vergelijking: een paar jaar geleden waren dat er nog maar een paar honderd. Bij elektrische fietsen is het aantal en de stijging nog veel groter, maar die cijfers worden niet per provincie geregistreerd. 

'Wat trapjes harder'

De Fietsersbond, fietsenbranche, gemeentes en provincie; ze zien allemaal een toename in het aantal fietsers en mensen die de auto willen laten staan. Alle partijen lijken het er ook over eens dat de fiets een steeds grotere rol moet gaan spelen in een autoluwe toekomst.

Toch lijkt de fietser in vergelijking met de automobilist nog altijd lager op het gemeentelijk prioriteitenlijstje te staan. Daar ziet de Fietsersbond een nadrukkelijker rol voor de provincie. 'Het punt is dat de betrokken gemeentes wegbeheerders zijn,  dus de provincie kan niet handelen maar slecht stimuleren en faciliteren. Dat mag wel een paar ‘trapjes’ harder', besluit Smit.

Het laatste nieuws uit Heumen

  • Politiek wil vijf gemeenten verenigen om Land van Maas en Waal groots te promoten

    24 maart 2021
    DRUTEN - Om het Land van Maas en Waal op de kaart te zetten, hoopt Druten vijf gemeenten in de regio zover te krijgen om mee te werken aan een nieuwe toeristische visie. Volgens de lokale politiek is de streek tot op heden altijd een beetje vergeten. Een nieuw online portaal en een promotiecampagne met plaatselijke ondernemers moet daar verandering in brengen.
  • Wethouder weggestuurd in Heumen, maar nu aan de slag in Wageningen

    07 juli 2020
    WAGENINGEN - GroenLinks Wageningen schuift Leo Bosland naar voren als nieuwe wethouder voor de stad. Hij werd onlangs in de gemeente Heumen nog weggestuurd na een crisis in de coalitie.
  • 'Benen breken' in Heumen, skeelerfanaten roepen om asfalt

    23 augustus 2019
    HEUMEN - Schaats- en skeelerliefhebbers in Heumen zijn de wanhoop nabij. De contouren van een skeelerbaan liggen al sinds 2009 klaar, maar zo lang die baan niet geasfalteerd is kunnen ze skeeleren wel vergeten. En het college van Heumen is niet van plan om 50.000 euro neer te tellen voor het asfalteren.
  • Grote zorgen om gevaarlijke kruispunten en snelle elektrische fietsen op RijnWaalpad

    28 mei 2019
    ARNHEM - Het is het paradepaardje van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen: het RijnWaalpad. Een snelle fietsverbinding die forensen een alternatief biedt voor de dichtslibbende autowegen. Toch maakt de Fietsersbond zich grote zorgen over de kwaliteit van het pad. Ook de toenemende snelheidsverschillen vragen volgens de bond om actie.
  • Heumen vindt windmolen-petitie maar niks: 'Initiatiefnemer praat voor zijn beurt'

    10 april 2019
    NIJMEGEN - 'Luister naar Weezenhof voor de windmolens langs de A73.' Met die tekst is Nijmegenaar Bart Huitsing een petitie gestart, die al bijna 200 keer is ondertekend. Huitsing maakt zich zorgen over de geplande windmolens langs de A73 in buurgemeente Heumen. 'Om onze mening is niet gevraagd', zegt hij. De gemeente Heumen vindt op haar beurt dat Huitsing voor zijn beurt praat: 'Maandag staat er een bewonersbijeenkomst in de Nijmeegse wijk Weezenhof gepland.'

Het laatste nieuws uit Arnhem

  • Arnhem pompt miljoenen in jeugdfonds

    29 september 2021
    ARNHEM - Arnhem maakt volgend jaar in de begroting 6,6 miljoen euro vrij voor een jeugdfonds. In de jaren erna komt daar telkens een miljoen euro bij, vertelt wethouder financiën Ronald Paping. Het geld is breed inzetbaar op meerdere beleidsterreinen om 'te doen wat nodig is' voor de jeugd.
  • Arnhem duikt verder onder landelijk gemiddelde met woonbelastingen

    29 september 2021
    ARNHEM - Ten opzichte van de rest van het land, is Arnhem een steeds voordeligere gemeente als het om woonbelastingen gaat. Dat blijkt uit de nieuwe meerjarenbegroting van de stad. De afgelopen jaren liet Arnhem de belasting voor huizenbezitters ook niet of nauwelijks stijgen.
  • Laatste strohalm in strijd tegen bouw in Arnhemse uiterwaarden

    24 september 2021
    ARNHEM - Kunnen er in de uiterwaarden van het Arnhemse Stadsblokken-Meinerswijk op een goede en veilige manier woningen worden gebouwd? Het is een slepende discussie in de Rijnstad, waar zelfs een college op viel. Vrijdag vechten de tegenstanders voor hun voorlopig laatste kans, als de zaak voorkomt bij de Raad van State.
  • Streep door plan Arnhems Stadstheater: 100 miljoen euro te gortig

    23 september 2021
    ARNHEM - Er gaat een streep door het plan om het Arnhemse Stadstheater te vernieuwen en daarbij huisvesting voor toneelgroep Oostpool en dansgezelschap Introdans te creëren. Bij de uitwerking ervan bleken de kosten steeds verder de pan uit te reizen tot inmiddels ruim 100 miljoen euro. De raad had gevraagd het financiële plaatje op maximaal 73 miljoen euro uit te laten komen.
  • 'De aanpak van seksuele uitbuiting is nog niet zo vanzelfsprekend als die van hennep'

    23 september 2021
    ARNHEM - De aanpak van seksuele uitbuiting gaat nog niet met de vanzelfsprekendheid waarmee dat bijvoorbeeld bij hennep gebeurt. Dat stelde burgemeester Ahmed Marcouch woensdagavond in de Arnhemse gemeenteraad. Toen hij eind juli een illegaal prostitutiepand aan de Boulevard Heuvelink sloot was dat 'historisch', terwijl dat bij hennepteelt zeer gebruikelijk is, ziet de burgervader.

Het laatste nieuws uit Nijmegen

  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Subsidie voor slopen oude brommers en snorfietsen vanaf 1 oktober weer beschikbaar

    28 september 2021
    NIJMEGEN - Per 1 oktober 2021 kunnen Nijmegenaren weer gebruikmaken van een subsidieregeling voor het laten slopen van een een oude brom- of snorfiets van voor 2011. Deze subsidie was eerder in 2021 beschikbaar, maar was door het grote aantal aanvragen binnen drie maanden op. De gemeente Nijmegen stelt nu 200.000 subsidie beschikbaar voor 2021 en 2022 of totdat het budget op is.
  • Subsidieregeling groendaken en groene gevels Nijmegen succes: ophoging budget nodig

    28 september 2021
    NIJMEGEN - De subsidieregeling die in Nijmegen per 1 januari van dit jaar van kracht is voor het realiseren van groendaken en groen gevels is zo’n succes dat in september het subsidieplafond al bereikt is. Daarom wil het college het subsidieplafond eenmalig verhogen met 50.000 euro, zodat ook aanvragen die in wacht staan doorgang kunnen vinden.
  • Nog dit jaar zelfbewoningsplicht en anti-speculatie in Beuningen

    27 september 2021
    BEUNINGEN - De gemeente Beuningen wil nog dit jaar verbeteringen aanbrengen op de woningmarkt. Drie weken geleden verklaarde het college van B&W dat men volgend voorjaar met een voorstel zou komen voor de invoering van zelfbewoningsplicht op de woningmarkt, evenals een anti-speculatie beding. Nu heeft de gemeenteraad besloten om beide maatregelen dit jaar nog in te voeren.
  • Jan Wijnia geïnstalleerd als interim-wethouder Nijmegen, Tiemens neemt afscheid

    01 september 2021
    NIJMEGEN - Jan Wijnia is namens GroenLinks woensdagavond geïnstalleerd als interim-wethouder op de portefeuille duurzaamheid, wonen en mobiliteit. Hij zal deze functie invullen tot de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar. Harriët Tiemens heeft afscheid genomen als wethouder op deze portefeuille en wordt directeur van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen.

Overig verkiezingsnieuws

  • JONG&Politiek krijgt nu geld vanuit de gemeente

    30 september 2021
    NUNSPEET - JONG&Politiek krijgt dit jaar vanuit de gemeente Nunspeet maximaal 3000 euro te besteden voor hun activiteiten. Hiermee is de ondersteuning vanuit de gemeente een feit. Eerder kregen de jongeren financiering vanuit Den Haag, maar dat is gestopt.
  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Tiel krijgt het onkruid nog niet onder controle

    29 september 2021
    TIEL - Het duurt zeker tot medio november voor het onderhoud van groen in Tiel weer helemaal op orde is. Dat zegt verantwoordelijk wethouder Frank Groen. Het onkruid in de stad tiert welig en er zijn in de afgelopen maanden grote achterstanden ontstaan in het beheer.
  • Arnhem pompt miljoenen in jeugdfonds

    29 september 2021
    ARNHEM - Arnhem maakt volgend jaar in de begroting 6,6 miljoen euro vrij voor een jeugdfonds. In de jaren erna komt daar telkens een miljoen euro bij, vertelt wethouder financiën Ronald Paping. Het geld is breed inzetbaar op meerdere beleidsterreinen om 'te doen wat nodig is' voor de jeugd.
  • Arnhem duikt verder onder landelijk gemiddelde met woonbelastingen

    29 september 2021
    ARNHEM - Ten opzichte van de rest van het land, is Arnhem een steeds voordeligere gemeente als het om woonbelastingen gaat. Dat blijkt uit de nieuwe meerjarenbegroting van de stad. De afgelopen jaren liet Arnhem de belasting voor huizenbezitters ook niet of nauwelijks stijgen.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend