Logo De Belofte

ARNHEM - Het is het paradepaardje van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen: het RijnWaalpad. Een snelle fietsverbinding die forensen een alternatief biedt voor de dichtslibbende autowegen. Toch maakt de Fietsersbond zich grote zorgen over de kwaliteit van het pad. Ook de toenemende snelheidsverschillen vragen volgens de bond om actie.

door Maarten Beeks

Vier jaar ligt de snelfietsroute er nu. Een route tussen Arnhem en Nijmegen van ongeveer 16 kilometer die steeds meer wordt gebruikt. 'We krijgen meer en meer signalen dat mensen de route ontdekken, terwijl ze voorheen bij iedere reis de auto pakten', zegt Ivo Smit, provinciaal vertegenwoordiger van de Fietsersbond.

Ook de provincie ziet dat het aantal gebruikers toeneemt. Hoewel die stap naar de fiets precies is wat de bond, provincie en gemeentes willen, is het de vraag of het pad wel toekomstbestendig is. Maar dat is niet de enige zorg. 'We hebben harde aanwijzingen dat zelfs de huidige kwaliteit achteruit gaat', stelt Smit.

Bekijk de reportage (tekst gaat verder onder video)

Voorrang fietsers verdwijnt

Hij doelt daarmee op diverse knelpunten in de route (zie kaart hieronder). Daarnaast wordt de soepele forensen-doortocht op meerdere punten bedreigd door kruisende autowegen. Zo is de situatie bij de Ressensestraat voor veel automobilisten te onduidelijk. Fietsers hebben daar nu voorrang, maar omdat de situatie nu als onveilig wordt ervaren, krijgen auto's daar vanaf midden juni voorrang.

'Het is een tijdelijke maatregel in afwachting van een structurele oplossing', laat een woordvoerder van de gemeente Lingewaard weten. Die structurele oplossing hangt ook nog eens samen met de komst van de ontsluitingsweg de Dorpensingel richting de bioscoop bij Lent. 'Dan krijg je dus nog een plek waar auto's het snelfietspad gaan kruisen', hekelt Smit.

Fietstunnel

Smit hoopt dat de situatie wordt opgelost met de komst van een fietstunnel. De andere betrokken gemeente, Nijmegen, vindt dat niet direct nodig. 'Het kan veilig en met minimaal oponthoud voor fietsers door het aanleggen van een gelijkvloerse kruising', aldus de gemeente. Volgens Smit is het vooral een financiële kwestie. 'Een tunneltje is natuurlijk veel duurder, maar dat is een kwestie van prioriteiten.' Iets dat Nijmegen in een reactie niet direct ontkent. 'Geld speelt natuurlijk ook een rol.'

De tekst gaat verder onder het kaartje met de knelpunten.

De betrokken gemeentes geven tegenover Omroep Gelderland aan dat ze veel waarde hechten aan het pad. Zeker als het gaat om de regionale bereikbaarheid. Zowel de provincie Gelderland als de gemeentes laten weten te werken aan structurele verbeteringen van het pad. 'Daar merken we in de praktijk dus helemaal niets van', pareert Smit. 'Om dit te bereiken moet er gewoon meer geld en meer prioriteit naar de fietsers.'

De groei van het aantal gebruikers baart de provincie nog weinig zorgen. 'Er is nog voldoende groeiruimte', aldus Petra Borsboom, woordvoerder bij de provincie. Op een gemiddelde werkdag rijden zo'n 10.700 fietsers, verspreid over de dag. 'De inrichting is aangepast op het meer kunnen doorrijden en ruimte bieden aan een groeiend aantal forensen op de fiets', voegt Borsboom toe. Ook de Fietsersbond is van mening dat er nu nog voldoende ruimte, maar met de komst van steeds meer e-bikes en speed-pedelecs nemen de snelheidsverschillen alleen maar toe. 'We moeten toe naar een scheiding tussen snelle en langzamere fietsers en in de toekomst is verbreding van het pad onontkoombaar.'

Rondgang langs fietszaken

Ten tijde van de aanleg van het RijnWaalpad had de speed-pedelec zijn intrede nog niet gedaan en was de e-bike nog niet zo populair als nu. Uit een rondgang langs verschillende fietsenzaken in Nijmegen en Arnhem blijkt dat de groei in de verkoop van elektrische tweewielers alleen meer toeneemt. Nu al worden er meer elektrische fietsen verkocht dan stadsfietsen.

'Ik had laatst iemand in de winkel die een nieuwe fiets zocht, waarbij ik automatisch de vraag stelde of ze een middenmotor wilde of een motor op de bagagedrager. Bleek die vrouw gewoon voor een stadsfiets te komen. Zo standaard is de elektrische fiets geworden', vertelt Joppe van Stiphout van Stipbike in Nijmegen.

Ook bij fietsenzaak Snelbander in Arnhem merken ze die enorme toename. Daar zetten ze zelfs vol in op de speed-pedelec, die snelheden tot 45 kilometer per kan bereiken. 'Mensen zien dit soort fietsen steeds meer als een alternatief voor de auto, zeker op dit soort afstanden', verklaart eigenaar Paul van Heertum.

In Gelderland rijden nu 2439 geregistreerde speed-pedelecs rond. Ter vergelijking: een paar jaar geleden waren dat er nog maar een paar honderd. Bij elektrische fietsen is het aantal en de stijging nog veel groter, maar die cijfers worden niet per provincie geregistreerd. 

'Wat trapjes harder'

De Fietsersbond, fietsenbranche, gemeentes en provincie; ze zien allemaal een toename in het aantal fietsers en mensen die de auto willen laten staan. Alle partijen lijken het er ook over eens dat de fiets een steeds grotere rol moet gaan spelen in een autoluwe toekomst.

Toch lijkt de fietser in vergelijking met de automobilist nog altijd lager op het gemeentelijk prioriteitenlijstje te staan. Daar ziet de Fietsersbond een nadrukkelijker rol voor de provincie. 'Het punt is dat de betrokken gemeentes wegbeheerders zijn,  dus de provincie kan niet handelen maar slecht stimuleren en faciliteren. Dat mag wel een paar ‘trapjes’ harder', besluit Smit.

Het laatste nieuws uit Heumen

  • 'Benen breken' in Heumen, skeelerfanaten roepen om asfalt

    23 augustus 2019
    HEUMEN - Schaats- en skeelerliefhebbers in Heumen zijn de wanhoop nabij. De contouren van een skeelerbaan liggen al sinds 2009 klaar, maar zo lang die baan niet geasfalteerd is kunnen ze skeeleren wel vergeten. En het college van Heumen is niet van plan om 50.000 euro neer te tellen voor het asfalteren.
  • Grote zorgen om gevaarlijke kruispunten en snelle elektrische fietsen op RijnWaalpad

    28 mei 2019
    ARNHEM - Het is het paradepaardje van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen: het RijnWaalpad. Een snelle fietsverbinding die forensen een alternatief biedt voor de dichtslibbende autowegen. Toch maakt de Fietsersbond zich grote zorgen over de kwaliteit van het pad. Ook de toenemende snelheidsverschillen vragen volgens de bond om actie.
  • Heumen vindt windmolen-petitie maar niks: 'Initiatiefnemer praat voor zijn beurt'

    10 april 2019
    NIJMEGEN - 'Luister naar Weezenhof voor de windmolens langs de A73.' Met die tekst is Nijmegenaar Bart Huitsing een petitie gestart, die al bijna 200 keer is ondertekend. Huitsing maakt zich zorgen over de geplande windmolens langs de A73 in buurgemeente Heumen. 'Om onze mening is niet gevraagd', zegt hij. De gemeente Heumen vindt op haar beurt dat Huitsing voor zijn beurt praat: 'Maandag staat er een bewonersbijeenkomst in de Nijmeegse wijk Weezenhof gepland.'
  • Onrust in Heumen door komst windmolens

    04 april 2019
    HEUMEN - In de gemeente Heumen heerst onrust door plannen om windmolens te bouwen. Het moeten er minimaal drie worden. Verder is buiten de plek waar ze moeten komen nog vrijwel alles onzeker.
  • Gelderlanders uit Molenhoek kunnen niet in eigen dorp stemmen

    20 maart 2019
    HEUMEN - Met Molenhoek (Limburg) is iets geks aan de hand. Sommige inwoners, Gelderse Molenhoekers, moeten om hun stem uit te kunnen brengen een paar kilometer reizen.

Het laatste nieuws uit Arnhem

  • Arnhemse treurwilg krijgt eigen naam 'voor meer boombenul'

    16 oktober 2019
    ARNHEM - 'Laura Victoria' heet ze sinds dinsdagmiddag; de treurwilg in het Arnhemse Lauwerspark. 'Deze boom is een boegbeeld van onze acties. Daarmee is de strijd begonnen', zegt Kristine Ram namens Behoud Bomen Arnhem, de actiegroep die de boom een naam gaf.
  • Invalide man geweerd uit café: 'Mogen mensen zonder benen niet naar binnen?'

    14 oktober 2019
    ARNHEM - De invalide Marco Simon moest zaterdagavond uitgaanscafé Bloopers op de Arnhemse Korenmarkt verlaten vanwege zijn rolstoel. Dat laat Mathijs Jonkers, die met hem op stap was, via Twitter weten. 'Mogen mensen zonder benen niet naar binnen bij een horecagelegenheid?'
  • Arnhem leent 1,5 miljoen euro voor restauratie Eusebiuskerk

    13 oktober 2019
    ARNHEM - De gemeente Arnhem verstrekt een lening van 1,5 miljoen euro voor nieuwe restauratiewerkzaamheden aan de Eusebiuskerk. Daarvoor moet de kerk onder meer worden verduurzaamd en beter toegankelijk gemaakt.
  • Arnhem wil meer controle op zorglocaties

    10 oktober 2019
    ARNHEM - Arnhem wil zich niet meer laten verrassen door nieuwe zorglocaties die zich in de stad vestigen. Dat liet wethouder Roeland van der Zee woensdagavond weten. In straten en buurten met teveel overlast, wil hij bovendien minder zorgcliënten plaatsen.
  • Biocentralebouwer toont brieven met hakenkruizen en nazi-citaten

    07 oktober 2019
    ARNHEM - Hakenkruizen, nazi-citaten en bedreigingen om deuren in te trappen en ruiten in te slaan: de bouwer van de biomassacentrale op Industriepark Kleefse Waard ontving onlangs brieven met dergelijke teksten en symbolen. Voor aangifte ging dat niet ver genoeg. 'Blijkbaar moet er eerst een ruit worden ingegooid', reageert directeur Jan Lenstra.

Het laatste nieuws uit Nijmegen

  • Bezuinigingen Nijmegen 'minder erg dan verwacht'

    08 oktober 2019
    NIJMEGEN - De bezuinigingen die Nijmegen de komende jaren moet doorvoeren vallen enkele miljoenen lager uit dan het college deze zomer dacht. Het gaat om een tekort van 8,3 miljoen euro in plaats van ruim 11 miljoen euro in 2023. Dat blijkt uit de stadsbegroting die het college heeft gepresenteerd.
  • Nijmegen ziet vuurwerkverbod niet zitten

    02 oktober 2019
    NIJMEGEN - Een algeheel vuurwerkverbod zit er ook dit jaar niet in voor Nijmegen. Tot die conclusie komt de gemeenteraad na een peiling onder Nijmegenaren. Die peiling wam er op verzoek van GroenLinks en de Partij voor de Dieren, beiden groot voorstander van een vuurwerkverbod.
  • Busrit wordt duurder voor 65-plussers in Nijmegen

    01 oktober 2019
    NIJMEGEN - Voor 65-plussers in Nijmegen wordt de bus pakken duurder. Het is een gevolg van gemeentelijk beleid dat ervoor moet zorgen het openbaar vervoer ook toegankelijk is voor mensen die minder geld te besteden hebben.
  • Nijmegen mag 62 populieren kappen: 'Dit is het failliet van de participatiecultuur'

    25 september 2019
    NIJMEGEN - De gemeente Nijmegen mag 62 Italiaanse populieren langs de Industrieweg kappen. Dat heeft de Raad van State besloten. Bewoner van Nijmegen-West, Michiel de Wit, wilde dat koste wat het kost voorkomen.
  • 'Bewoning Oostkanaaldijk Nijmegen botst niet met industrie'

    25 september 2019
    NIJMEGEN - Wonen aan de Oostkanaaldijk in Nijmegen botst niet de nabijgelegen industrie. Dat schrijft het college aan de raad over de woonboten die daar liggen. Legalisatie heeft volgens het college geen consequenties voor de bedrijven en er geldt een aanvaardbaar woon- en leefklimaat voor de bewoners van de boten.

Overig verkiezingsnieuws

  • Rozendaal was al rijk, maar is nu nóg rijker

    19 oktober 2019
    ROZENDAAL - Rozendaal kan de komende jaren miljoenen aan haar reservepotjes toevoegen. Bezuinigingen zoals in veel omliggende gemeentes zijn niet nodig. De gemeente kiest ervoor de belastingen niet te verhogen.
  • Deze slimme veegwagen veegt het hele jaar door de straten van Tiel

    18 oktober 2019
    TIEL - Tiel heeft een eigen veegwagen aangeschaft om het hele jaar door de straten vrij te houden van blad, zwerfvuil en onkruid. De veegwagen was vorig jaar een uitdrukkelijke wens bij het aantreden van het nieuwe stadsbestuur. Tiel gaat niet per se meer, maar vooral slimmer vegen, door precies bij te houden wanneer het nodig is om in welke straat te vegen.
  • Tientallen euro's belastingverhoging voor inwoners Renkum

    18 oktober 2019
    OOSTERBEEK - Een inwoner van de gemeente Renkum gaat volgend jaar tientallen euro's meer belasting betalen, als het aan het college ligt. Om extra bezuinigingen op voorzieningen te voorkomen, moet de burger volgens het voorstel meer bijdragen. Desondanks gaat de financiële positie van de gemeente verder achteruit.
  • Zevenaar wiste e-mails na Wob-verzoek volgens 'gebruikelijke procedure'

    18 oktober 2019
    ZEVENAAR - De e-mails van oud-burgemeester Jan de Ruiter zijn inderdaad gewist en niet meer terug te halen. Dit wissen is gebeurd volgens de gebruikelijke procedure en staat los van het Wob-verzoek van De Onderzoeksredactie. Dat laat het college van Zevenaar weten in de antwoorden op raadsvragen, die Lokaal Belang stelde naar aanleiding van de kwestie.
  • Wat drijft politici en wat doen ze? ExtraFM zoekt het uit (aflevering 4)

    18 oktober 2019
    WAMEL - Het zomerreces zit er ook in de gemeente West Maas en Waal nu wel echt op. Daarom heeft ExtraFM de draad weer opgepakt, met een nieuwe aflevering van 'De Belofte'.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend