Logo De Belofte

ELST - Binnenkort wordt duidelijk of de gemeente Overbetuwe of de provincie Gelderland een vergunning gaat verlenen voor de Railterminal Gelderland (RTG). Die afspraken gaan onder andere over de beperking van overlast voor omwonenden. Tijdens een extra vergadering overlegt de raad op 21 augustus wat de beste keuze is voor de burger.

door Thomas Overdijk

De komst van de RTG is volgens veel partijen niet meer tegen te houden. De terminal moet ter hoogte van Valburg worden gerealiseerd en vormt een overslagpunt van trein op vrachtwagen, of andersom. Daarbij is ook sprake van de overslag van gevaarlijke stoffen.

Sinds de aankondiging zijn er meer dan honderd bezwaren ingediend van omwonenden. Zij maken zich zorgen over geluids- en lichtoverlast, onveilige verkeerssituaties en fors meer vrachtverkeer. De provincie wil de RTG vanwege een landelijk en provinciaal belang en stelt dat deze zorgt voor meer werkgelegenheid en meer transport over het spoor, in plaats van over de weg.

Zie ook: Provincie krijgt 126 zienswijzen over Railterminal Gelderland

Wie krijgt voor het zeggen?

Nu rest een belangrijke vraag: wie wordt het bevoegd gezag over de RTG? Er moet aan een nog onbekende exploitant een vergunning verleend worden. Het kan de provincie zijn die de vergunning verleent, maar ook de gemeente, zoals in eerste instantie is afgesproken.

Wordt dat de gemeente, dan kan Overbetuwe binnen wettelijke kaders bepaalde milieuaspecten (zoals licht, geluid, externe veiligheid) sturen en heeft zij bijvoorbeeld iets te zeggen over openingstijden van het terrein. Wordt de provincie bevoegd gezag, dan wordt bij het opstellen van de voorschriften voor het gebied geen rekening gehouden met het beleid van de gemeente.

Het moet eerst veiliger

Omdat het huidige externe veiligheidsbeleid (dat gaat over risico's voor mensen en het milieu bij de behandeling van gevaarlijke stoffen) van de gemeente de Railterminal niet toelaat, kan Overbetuwe de vergunning niet verlenen. De veiligheidsrisico's zijn volgens onderzoeken niet groot, maar omwonenden maken zich wel degelijk zorgen.

De provincie geeft aan dat de gemeente het voor het zeggen krijgt wanneer zij het beleid aanpast. Volgende week woensdag heeft de raad een extra vergadering ingepland zodat fracties kunnen bespreken of ze dit überhaupt nog wel willen, of dat ze het allemaal liever aan de provincie overlaten. Na het zomerreces wordt definitief duidelijk wie de boel gaat regelen.

‘Wat kunnen we nu nog betekenen voor de burger?’

Het merendeel van de partijen is fel tegen de komst van de terminal, maar veel van de raadsfracties zien inmiddels wel in dat de RTG er hoe dan ook komt. Als de gemeente uiteindelijk bevoegd gezag wordt over de terminal, kan dat mogelijk wél betekenen dat de negatieve impact enigszins verlicht wordt.

‘Naar mijn mening moeten we dat alleen willen als onze invloed voor de burgers beter is dan die van de provincie', vertelt Aad Noordermeer van Burgerbelangen Overbetuwe (BOB). 'Wij stemden destijds tegen de RTG, maar het proces gaat toch verder. Daarom moeten we kijken wat we nu nog kunnen betekenen voor omwonenden.'

'De raad heeft heeft het college gevraagd ervoor te zorgen dat gemeente de vergunning kan verlenen', stelt Richard Beune van het CDA. 'Dat heeft het college toen met de provincie geregeld. Daarvoor onze dank. Maar nu is de vraag hoe de belangen van onze inwoners het beste gediend worden; de vergunningverlening wel of niet bij de gemeente.'

Zie ook: Stevig signaal Overbetuwe tegen Railterminal: 'Open oor provincie zat met cement dichtgestopt'

‘Wij willen niet dat het ding er komt’

Op provinciaal niveau zit GroenLinks inmiddels in de coalitie. Die partij stemt voor de terminal, terwijl ze eerst stellig tegen was. De lokale Overbetuwse fractie wil er nog steeds niet aan geloven. ‘Zolang er geen schop in de grond zit, blijven wij strijden tegen de komst van de RTG’, verkondigt fractielid Hanneke Bruinsma. ‘Wij begrijpen nog steeds niet hoe dit plan er in eerste instantie is gekomen. GroenLinks is dan ook helemaal niet bezig met de vergunning, wij willen gewoon niet dat het ding er komt.’

Zie ook:

Live nieuws

  • JONG&Politiek krijgt nu geld vanuit de gemeente

    30 september 2021
    NUNSPEET - JONG&Politiek krijgt dit jaar vanuit de gemeente Nunspeet maximaal 3000 euro te besteden voor hun activiteiten. Hiermee is de ondersteuning vanuit de gemeente een feit. Eerder kregen de jongeren financiering vanuit Den Haag, maar dat is gestopt.
  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Tiel krijgt het onkruid nog niet onder controle

    29 september 2021
    TIEL - Het duurt zeker tot medio november voor het onderhoud van groen in Tiel weer helemaal op orde is. Dat zegt verantwoordelijk wethouder Frank Groen. Het onkruid in de stad tiert welig en er zijn in de afgelopen maanden grote achterstanden ontstaan in het beheer.
  • Arnhem pompt miljoenen in jeugdfonds

    29 september 2021
    ARNHEM - Arnhem maakt volgend jaar in de begroting 6,6 miljoen euro vrij voor een jeugdfonds. In de jaren erna komt daar telkens een miljoen euro bij, vertelt wethouder financiën Ronald Paping. Het geld is breed inzetbaar op meerdere beleidsterreinen om 'te doen wat nodig is' voor de jeugd.
  • Arnhem duikt verder onder landelijk gemiddelde met woonbelastingen

    29 september 2021
    ARNHEM - Ten opzichte van de rest van het land, is Arnhem een steeds voordeligere gemeente als het om woonbelastingen gaat. Dat blijkt uit de nieuwe meerjarenbegroting van de stad. De afgelopen jaren liet Arnhem de belasting voor huizenbezitters ook niet of nauwelijks stijgen.
  • "Uitwisseling boa's alleen in incidentele gevallen"

    28 september 2021
    REGIO - De regionale samenwerking van boa's die zo'n twee maanden geleden is ingezet, leidt niet tot een soort pool van boa's in Tweestromenland. Dat zei burgemeester Daphne Bergman van Beuningen onlangs op vragen vanuit de Beuningse gemeenteraad.
  • Subsidie voor slopen oude brommers en snorfietsen vanaf 1 oktober weer beschikbaar

    28 september 2021
    NIJMEGEN - Per 1 oktober 2021 kunnen Nijmegenaren weer gebruikmaken van een subsidieregeling voor het laten slopen van een een oude brom- of snorfiets van voor 2011. Deze subsidie was eerder in 2021 beschikbaar, maar was door het grote aantal aanvragen binnen drie maanden op. De gemeente Nijmegen stelt nu 200.000 subsidie beschikbaar voor 2021 en 2022 of totdat het budget op is.
  • Subsidieregeling groendaken en groene gevels Nijmegen succes: ophoging budget nodig

    28 september 2021
    NIJMEGEN - De subsidieregeling die in Nijmegen per 1 januari van dit jaar van kracht is voor het realiseren van groendaken en groen gevels is zo’n succes dat in september het subsidieplafond al bereikt is. Daarom wil het college het subsidieplafond eenmalig verhogen met 50.000 euro, zodat ook aanvragen die in wacht staan doorgang kunnen vinden.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend
Advertentie