Logo De Belofte

NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad wil dat bij de herinrichting van de Graafseweg tussen de Rozenstraat en de Wolfskuilseweg gekozen wordt voor een variant met één rijstrook in beide richtingen en een busbaan stadinwaarts. Dat laat PvdA-fractievoorzitter Ammar Selman dinsdagavond weten.

Hij heeft een motie voorbereid die het college oproept tot het realiseren van deze variant. Deze zou gesteund worden door coalitiepartijen GroenLinks en D66.

Van vier rijbanen naar twee rijbanen

De motie van Selman roept het college op om nadat de reconstructie van de Waalbrug gereed is te beginnen met de zogenaamde ‘inrichtingsvariant 5’ van de Graafseweg. In deze variant wordt de huidige situatie van twee rijbanen in beide richtingen omgebouwd tot een situatie waarbij er twee keer één rijstrook voor het autoverkeer is plus een busbaan stadinwaarts. Deze busbaan zou in de toekomst bij calamiteiten flexibel ingezet kunnen worden.

Vergroening en doorstroming S100

Verder wordt het college in de motie verzocht te onderzoeken of er nog verdere vergroening mogelijk is op het her in te richten wegvak. Ook wil Selman dat men de doorstroming op de S100 blijft monitoren en aanvullende maatregelen treft wanneer de doorstroming of de luchtkwaliteit verslechtert. Een half jaar nadat de inrichtingsvariant is gerealiseerd zou er een evaluatie uitgevoerd moeten worden waardoor mogelijke effecten nog nader uitgewerkt kunnen worden.

Heet hangijzer

De verdere herinrichting van de Graafseweg is een heet hangijzer. Een aanzienlijk deel van de oppositie én coalitiepartij SP toonden zich eerder al geen voorstander van het schrappen van rijbanen voor autoverkeer. De SP dwong via een motie nader onderzoek af naar de fysieke mogelijkheden ter plekke en de verkeerseffecten van een versmalling. De uitvoering van deze motie heeft volgens Selman inzichten gegeven in de verschillende inrichtingsvarianten, maar leidt niet tot een keuze voor het behouden van twee rijbanen in beide richtingen.

‘Balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid’

De PvdA-fractievoorzitter geeft aan dat met inrichtingsvariant 5 een juiste balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid gevonden wordt. ‘Het gaat om ons het verzekeren van de veiligheid voor fietsers en aanwonenden, en om voor die laatsten de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren’, vertelt Selman. ‘De bereikbaarheid van de stad via de Graafseweg zal voor het autoverkeer niet verslechteren en voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer verbeteren. Er zullen verder in de toekomst geen andere rijbanen op de Graafseweg meer verdwijnen. Deze keuze is dan ook in lijn met de mobiliteitsvisie die we als gemeenteraad vastgesteld hebben.’

‘Geen grote vertragingen of sluipverkeer’

Het is niet de bedoeling dat het inleveren van twee rijbanen voor grote vertragingen gaat zorgen of dat er extra sluipverkeer komt op de omliggende wegen, zoals de Groenestraat en de Wolfskuilseweg, maar daar is Selman niet bang voor. ‘Uit een onderzoek uit 2018 is gebleken dat een versmalling van de Graafseweg tussen de Rozenstraat en de Wolfskuilseweg niet zal leiden tot afwikkelingsproblemen op de omliggende wegen. Ook heeft een simulatie in 2019 aangetoond dat de verliestijd voor autoverkeer in de spitstijden maximaal vijftien seconden is en nog minder kan worden door extra maatregelen.’ Wel moet de doorstroming op de S100 zoveel mogelijk via flankerende maatregelen worden geborgd, schrijft Selman.

Eerdere herinrichting eerste wegvak

Selman is positief over een eerdere herinrichting van het voorste deel van de Graafseweg. ‘De reconstructie van het wegvak van de Graafseweg tussen het Keizer Karelplein en de spoorbrug heeft niet heeft geleid tot terugslag op het Keizer Karelplein. Het verkeer op de Graafseweg is met vijf procent afgenomen zonder dat er sprake was van een toename op de omliggende wegen. Het fietsverkeer is er met meer dan dertig procent toegenomen.’

De motie wordt naar verwachting ingediend tijdens de besluitronde van 10 juni.

Dion van Alem
Politiek verslaggever RN7

 

 

Door: Mediapartner Omroep RN7

Het laatste nieuws uit Nijmegen

  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Subsidie voor slopen oude brommers en snorfietsen vanaf 1 oktober weer beschikbaar

    28 september 2021
    NIJMEGEN - Per 1 oktober 2021 kunnen Nijmegenaren weer gebruikmaken van een subsidieregeling voor het laten slopen van een een oude brom- of snorfiets van voor 2011. Deze subsidie was eerder in 2021 beschikbaar, maar was door het grote aantal aanvragen binnen drie maanden op. De gemeente Nijmegen stelt nu 200.000 subsidie beschikbaar voor 2021 en 2022 of totdat het budget op is.
  • Subsidieregeling groendaken en groene gevels Nijmegen succes: ophoging budget nodig

    28 september 2021
    NIJMEGEN - De subsidieregeling die in Nijmegen per 1 januari van dit jaar van kracht is voor het realiseren van groendaken en groen gevels is zo’n succes dat in september het subsidieplafond al bereikt is. Daarom wil het college het subsidieplafond eenmalig verhogen met 50.000 euro, zodat ook aanvragen die in wacht staan doorgang kunnen vinden.
  • Nog dit jaar zelfbewoningsplicht en anti-speculatie in Beuningen

    27 september 2021
    BEUNINGEN - De gemeente Beuningen wil nog dit jaar verbeteringen aanbrengen op de woningmarkt. Drie weken geleden verklaarde het college van B&W dat men volgend voorjaar met een voorstel zou komen voor de invoering van zelfbewoningsplicht op de woningmarkt, evenals een anti-speculatie beding. Nu heeft de gemeenteraad besloten om beide maatregelen dit jaar nog in te voeren.
  • Jan Wijnia geïnstalleerd als interim-wethouder Nijmegen, Tiemens neemt afscheid

    01 september 2021
    NIJMEGEN - Jan Wijnia is namens GroenLinks woensdagavond geïnstalleerd als interim-wethouder op de portefeuille duurzaamheid, wonen en mobiliteit. Hij zal deze functie invullen tot de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar. Harriët Tiemens heeft afscheid genomen als wethouder op deze portefeuille en wordt directeur van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen.

Overig verkiezingsnieuws

  • JONG&Politiek krijgt nu geld vanuit de gemeente

    30 september 2021
    NUNSPEET - JONG&Politiek krijgt dit jaar vanuit de gemeente Nunspeet maximaal 3000 euro te besteden voor hun activiteiten. Hiermee is de ondersteuning vanuit de gemeente een feit. Eerder kregen de jongeren financiering vanuit Den Haag, maar dat is gestopt.
  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Tiel krijgt het onkruid nog niet onder controle

    29 september 2021
    TIEL - Het duurt zeker tot medio november voor het onderhoud van groen in Tiel weer helemaal op orde is. Dat zegt verantwoordelijk wethouder Frank Groen. Het onkruid in de stad tiert welig en er zijn in de afgelopen maanden grote achterstanden ontstaan in het beheer.
  • Arnhem pompt miljoenen in jeugdfonds

    29 september 2021
    ARNHEM - Arnhem maakt volgend jaar in de begroting 6,6 miljoen euro vrij voor een jeugdfonds. In de jaren erna komt daar telkens een miljoen euro bij, vertelt wethouder financiën Ronald Paping. Het geld is breed inzetbaar op meerdere beleidsterreinen om 'te doen wat nodig is' voor de jeugd.
  • Arnhem duikt verder onder landelijk gemiddelde met woonbelastingen

    29 september 2021
    ARNHEM - Ten opzichte van de rest van het land, is Arnhem een steeds voordeligere gemeente als het om woonbelastingen gaat. Dat blijkt uit de nieuwe meerjarenbegroting van de stad. De afgelopen jaren liet Arnhem de belasting voor huizenbezitters ook niet of nauwelijks stijgen.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend