ARNHEM - De Willemstunnel in het Arnhemse centrum gaat een week op slot. Van 23 tot 29 augustus is deze niet toegankelijk voor verkeer. De beruchte 'brokkentunnel' is toe aan onderhoud en de veiligheid moet worden verbeterd. De waarschuwingsborden werden maandagavond alvast opgehangen.
Exacte cijfers worden volgens de gemeente niet bijgehouden, maar met grote regelmaat slaat er een auto over de kop of rolt op er één op zijn kant. Het totaal aan incidenten valt in feite mee, ziet de gemeente. Zeker als je bedenkt dat er dagelijks 30.000 auto's, en dus 10 miljoen per jaar, door de tunnel rijden, rekent projectleider Karel Jacobs voor.
"Dat zijn ontzettend veel auto's en dan kan het soms een keer misgaan", stelt hij. Elke auto die over de kop gaat, is er natuurlijk een te veel, haast Jacobs zich te zeggen. "We zouden dat getal het liefst op nul zien, maar ik weet niet of wij dat volledig in de hand hebben."
Bekijk de video. De tekst gaat daaronder verder.
Het punt is dat ongelukken in de Willemstunnel meestal direct tot een enorme ravage leiden nadat auto's die met te hoge snelheid tegen de schuine wand aan zijn gereden, gekatapulteerd worden. Het grote tienjaarlijkse onderhoud waarvoor de tunnel dicht moet, wordt dan ook direct benut om de veiligheid te verbeteren.
Bocht zichtbaarder maken
Binnen een week moet de tunnel volledig worden gereinigd en van een nieuwe coating worden voorzien, legt Jacobs uit. "Die is nu lichtgrijs en die gaan we bijna wit maken." Ook komen er andere lampen die in de richting van de wanden worden gedraaid. "Zodat je bij het binnenrijden beter kunt zien hoe de tunnel eruit ziet", verduidelijkt Jacobs. "We hopen dat automobilisten daardoor langzamer gaan rijden en beter kunnen zien waar ze naartoe rijden."
Eerder deed de gemeente al andere aanpassingen in een poging het aantal incidenten terug te brengen. Een flitspaal in de tunnel, een optie die onder meer vanuit de politiek vaker is geopperd, kan niet, weet Jacobs. "De tunnel is een bocht. Het Openbaar Ministerie eist nu eenmaal een rechte weg, zodat je daadwerkelijk snelheid kunt meten", legt hij uit. Daarnaast zou de hoeveel staal in het beton en plafond storingen geven bij het meten.
Als mensen per se door de stad willen rijden, verwacht dan een vertraging
Een flitspaal op de aanrijroute vlak voor de tunnel dan? "Is het overwegen waard", vindt Jacobs. "Maar ik zie dat daar toch ook een bocht in zit", zegt hij wijzend op de weg. "Dus ik ben bang dat dat ook niet lukt", tempert Jacobs de verwachtingen.
De gemeente ziet graag dat automobilisten het centrum tussen 23 en 29 augustus zoveel mogelijk mijden. Verkeer dat toch door de centrumring moet, zal ter hoogte van de Willemstunnel over de naastgelegen fly-over worden geleid. Op die eenbaansweg staat nu eenmaal een stoplicht, constateert Jacobs. "Dat staat af en toe op rood. Daardoor zal er al snel een file ontstaan. Dus als mensen per se door de stad willen rijden, verwacht dan een vertraging."
Door: Huibert Veth