Logo De Belofte

NIJMEGEN - Slimme verkeerslichten moeten voor een betere doorstroom gaan zorgen op het deel van de Hatertseweg tussen de brug over het Maaswaalkanaal en de S100. Hiervoor worden dit jaar nog de verkeerslichten bij zowel de Couwenbergstraat als de Winkelsteegseweg aangepast naar zogenaamde slimme verkeerslichten die reageren op het aanbod van verkeer en verboden zijn met de rest van het verkeer in de stad. Dat laat het college weten in een reactie op schriftelijke vragen vanuit de fractie van GroenLinks over de verkeersdrukte op de Hatertseweg.

Woonstraat én ontsluitingsweg

Vragensteller Quirijn Lokker (GroenLinks) geeft aan dat bewoners aangeven aan dat het in de spits, maar steeds vaker ook op andere momenten op de dag, erg druk is op dit deel van de Hatertseweg. GroenLinks vindt dat de Hatertseweg naast een ontsluitingsweg ook een woonstraat is en dat (veel) autoverkeer niet bijdraagt aan een prettig en goed leefklimaat. “Vrijwel alle Nijmeegse hoofd- en ontsluitingswegen, waaronder de Hatertseweg, zijn wegen waar woningen langs staan", antwoordt het college. "Op deze wegen is vaak sprake van een spanning tussen de verkeersfunctie en de verblijfsfunctie. Over het algemeen geldt voor de meeste wegen natuurlijk wel dat een lagere verkeersintensiteit positief bijdraagt aan het leefklimaat.” Plannen voor fysieke aanpassingen van de straat zijn er niet. “Dit deel van de Hatertseweg is in 2010 heringericht.”

Geen verkeersbeperkingen op hoofdwegen

Het drukste wegvak op dit deel van de Hatertseweg betreft het wegvak tussen S100 en de Winkelsteegseweg, geeft het college aan. “Op dit wegvak is de verkeersintensiteit in de periode 2007 - 2019 met circa 16 procent afgenomen. Van 2020 hebben we geen betrouwbare gegevens vanwege de effecten door de coronacrisis, maar de intensiteit is vergelijkbaar met de intensiteit op andere stedelijke hoofdwegen, zoals de Marialaan, de Heyendaalseweg en de Groenestraat. Op al deze hoofdwegen is sprake van een verkeersintensiteit die gebruikelijk is voor dergelijke wegen in een stedelijke omgeving. De Hatertseweg is een belangrijke ontsluitingsweg voor zowel autoverkeer als voor bussen, hulpdiensten en vrachtverkeer. Op dergelijke hoofdwegen passen we geen verkeersbeperkingen toe, zoals snelheidsremmende maatregelen of het weren van vrachtverkeer.”

Slimme verkeerslichten

Toch wil het college de verkeersdrukte op het eerder genoemde deel van de Hatertseweg wel aanpakken door de doorstroom te bevorderen. “De verkeerslichten bij zowel de Couwenbergstraat als de Winkelsteegseweg worden dit jaar aangepast tot zogenaamde slimme verkeerslichten. We verwachten dat de verkeersafwikkeling op de Hatertseweg daarmee verbetert. Hiermee wordt niet zozeer de drukte op de Hatertseweg tegengegaan, maar wordt wel de overlast door stoppende en optrekkende voertuigen zoveel mogelijk beperkt.” Ervaring leert wel dat slimme verkeerslichten niet meteen goed ingeregeld hoeven te zijn. In 2018 ontstonden er de eerste periodes verkeersopstoppingen op de Nassausingel en Kronenburgersingel toen de verkeerslichten op het Quackplein vervangen waren door slimme verkeerslichten.

"Zal zorgen voor minder overlast voor bewoners"

Lokker is blij met de aankondiging van de nieuwe verkeerslichten op de Hatertseweg. “We zijn erg blij dat het college dit jaar al van plan is om de verkeerslichten te gaan vervangen door slimme verkeerslichten. Deze zorgen voor betere afwikkeling en dosering van het autoverkeer op dit stuk van de Hatertseweg. Dat leidt helaas niet tot afname van het aantal auto’s, maar het zorgt wel dat deze beter kunnen doorstromen en dus minder stilstaan en optrekken. Dat zal al zorgen voor minder overlast voor bewoners. We zien dat mogelijkheden om de hoeveelheid verkeer tegen te gaan een stuk ingewikkelder zijn. We zijn wel blij dat het college, voor de hele stad maar ook hier, blijft inzetten op gedragsverandering zodat het in ieder geval niet drukker, en hopelijk zelfs minder druk, wordt op de Hatertseweg.”

Dion van Alem
Politiek verslaggever RN7

Door: Mediapartner RN7

Het laatste nieuws uit Nijmegen

  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Subsidie voor slopen oude brommers en snorfietsen vanaf 1 oktober weer beschikbaar

    28 september 2021
    NIJMEGEN - Per 1 oktober 2021 kunnen Nijmegenaren weer gebruikmaken van een subsidieregeling voor het laten slopen van een een oude brom- of snorfiets van voor 2011. Deze subsidie was eerder in 2021 beschikbaar, maar was door het grote aantal aanvragen binnen drie maanden op. De gemeente Nijmegen stelt nu 200.000 subsidie beschikbaar voor 2021 en 2022 of totdat het budget op is.
  • Subsidieregeling groendaken en groene gevels Nijmegen succes: ophoging budget nodig

    28 september 2021
    NIJMEGEN - De subsidieregeling die in Nijmegen per 1 januari van dit jaar van kracht is voor het realiseren van groendaken en groen gevels is zo’n succes dat in september het subsidieplafond al bereikt is. Daarom wil het college het subsidieplafond eenmalig verhogen met 50.000 euro, zodat ook aanvragen die in wacht staan doorgang kunnen vinden.
  • Nog dit jaar zelfbewoningsplicht en anti-speculatie in Beuningen

    27 september 2021
    BEUNINGEN - De gemeente Beuningen wil nog dit jaar verbeteringen aanbrengen op de woningmarkt. Drie weken geleden verklaarde het college van B&W dat men volgend voorjaar met een voorstel zou komen voor de invoering van zelfbewoningsplicht op de woningmarkt, evenals een anti-speculatie beding. Nu heeft de gemeenteraad besloten om beide maatregelen dit jaar nog in te voeren.
  • Jan Wijnia geïnstalleerd als interim-wethouder Nijmegen, Tiemens neemt afscheid

    01 september 2021
    NIJMEGEN - Jan Wijnia is namens GroenLinks woensdagavond geïnstalleerd als interim-wethouder op de portefeuille duurzaamheid, wonen en mobiliteit. Hij zal deze functie invullen tot de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar. Harriët Tiemens heeft afscheid genomen als wethouder op deze portefeuille en wordt directeur van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen.

Overig verkiezingsnieuws

  • JONG&Politiek krijgt nu geld vanuit de gemeente

    30 september 2021
    NUNSPEET - JONG&Politiek krijgt dit jaar vanuit de gemeente Nunspeet maximaal 3000 euro te besteden voor hun activiteiten. Hiermee is de ondersteuning vanuit de gemeente een feit. Eerder kregen de jongeren financiering vanuit Den Haag, maar dat is gestopt.
  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Tiel krijgt het onkruid nog niet onder controle

    29 september 2021
    TIEL - Het duurt zeker tot medio november voor het onderhoud van groen in Tiel weer helemaal op orde is. Dat zegt verantwoordelijk wethouder Frank Groen. Het onkruid in de stad tiert welig en er zijn in de afgelopen maanden grote achterstanden ontstaan in het beheer.
  • Arnhem pompt miljoenen in jeugdfonds

    29 september 2021
    ARNHEM - Arnhem maakt volgend jaar in de begroting 6,6 miljoen euro vrij voor een jeugdfonds. In de jaren erna komt daar telkens een miljoen euro bij, vertelt wethouder financiën Ronald Paping. Het geld is breed inzetbaar op meerdere beleidsterreinen om 'te doen wat nodig is' voor de jeugd.
  • Arnhem duikt verder onder landelijk gemiddelde met woonbelastingen

    29 september 2021
    ARNHEM - Ten opzichte van de rest van het land, is Arnhem een steeds voordeligere gemeente als het om woonbelastingen gaat. Dat blijkt uit de nieuwe meerjarenbegroting van de stad. De afgelopen jaren liet Arnhem de belasting voor huizenbezitters ook niet of nauwelijks stijgen.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend