Logo De Belofte

NIJMEGEN - In de Kiss + Ride bij centraal station van Nijmegen moet in de toekomst 24 uur per dag betaald worden door gebruikers die parkeren voor 10 tot 30 minuten. Blijf je korter dan 10 minuten, dan hoef je niet te betalen. Het is niet de bedoeling dat men langer dan 30 minuten in de zone geparkeerd blijft staan. In de huidige situatie is enkel het daadwerkelijk in- en uitstappen van passagiers en daarna meteen doorrijden gratis. Betaald parkeren geldt nu op bepaalde momenten en wel en bepaalde momenten niet, en dat zorgt voor onduidelijkheid, vindt ook het college.

Verwarrende situatie

De VVD stelde vragen aan het college over de huidige situatie met de Kiss + Ride-zone, omdat men vindt dat met betaald parkeren voorbijgegaan wordt aan het idee van een Kiss + Ride. Dit vindt de partij ‘verwarrend en onwenselijk’. Wat de VVD betreft wordt het betaald parkeren hier afgeschaft. Dat is het college niet van plan. “Bij de oplevering van het stationsplein in 2012 is deze Kiss + Ride-strook aangelegd”, laat men per brief aan de raad weten. “In het begin waren deze parkeerplaatsen zoals gezegd gratis en werd er veel misbruik van gemaakt door bijvoorbeeld forenzen. Er is dan ook heel bewust gekozen voor betaald parkeren met een maximum van een half uur. In de huidige situatie is het daadwerkelijk in- en uitstappen van passagiers gratis. Moet je langer wachten, dan kan men hier maximaal een half uur parkeren. Voor parkeren moet worden betaald. Enerzijds om te voorkomen dat mensen hier te lang (gratis) staan. Anderzijds liggen deze parkeerplaatsen in een betaald parkeergebied en sluit dat aan bij het regime in de rest van de omgeving.”

24 uur per dag betaald parkeren, eerste 10 minuten gratis

Toch kan het college zich wel vinden in de notie dat de huidige situatie onduidelijk is, omdat er het betaald parkeren op bepaalde momenten wel geldt en op andere momenten niet. Daarom komen er toch een aantal aanpassingen. “De borden die de regels op de K+R aangeven moeten duidelijker zijn en de regels kunnen eenduidiger. Het betaald parkeerregime wordt gewijzigd in 24 uur per dag betalen met een maximum van een half uur parkeren, waarvan de eerste 10 minuten altijd gratis is. In die 10 minuten gratis kan dan veelal de haal- en brengactiviteit plaatsvinden. Moet er langer gewacht worden op een passagier, dan moet er worden betaald. Als dit langer dan een half uur gaat duren, kan men ook terecht in de Keizer Karelgarage.”

Eén bordje, geen slagbomen

Hiervoor vinden wat kleine fysieke aanpassingen plaats. “Dit betekent geen extra bordje meer met specifieke parkeertijden waarop wel of niet betaald moet worden die voor verwarring kunnen zorgen. Er is dan gewoon een regime dat altijd geldt. We gaan de verschillende aanduidingen logischer aangeven in één portaal en dus niet meer met meerdere borden op één paal onder elkaar. Hiermee wordt de situatie verduidelijkt.” Er komen geen slagbomen waar je een kaartje moet trekken en bij het uitrijden weer moet invoeren. Handhaving blijft op de traditionele manier geschieden. “We willen het simpel houden.”

VVD tevreden

De VVD-fractie laat weten te kunnen leven met deze uitkomst, ondanks het feit dat er niet gekozen wordt voor het afschaffen van betaald parkeren in de Kiss + Ride-zone. "Wij zijn tevreden met de uitkomst vanuit het college en houden onze oren en ogen open of dit het gewenste effect gaat hebben", laat fractievolger Dennis Walraven weten.

Dion van Alem
Politiek verslaggever RN7

Door: Mediapartner RN7

Het laatste nieuws uit Nijmegen

  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Subsidie voor slopen oude brommers en snorfietsen vanaf 1 oktober weer beschikbaar

    28 september 2021
    NIJMEGEN - Per 1 oktober 2021 kunnen Nijmegenaren weer gebruikmaken van een subsidieregeling voor het laten slopen van een een oude brom- of snorfiets van voor 2011. Deze subsidie was eerder in 2021 beschikbaar, maar was door het grote aantal aanvragen binnen drie maanden op. De gemeente Nijmegen stelt nu 200.000 subsidie beschikbaar voor 2021 en 2022 of totdat het budget op is.
  • Subsidieregeling groendaken en groene gevels Nijmegen succes: ophoging budget nodig

    28 september 2021
    NIJMEGEN - De subsidieregeling die in Nijmegen per 1 januari van dit jaar van kracht is voor het realiseren van groendaken en groen gevels is zo’n succes dat in september het subsidieplafond al bereikt is. Daarom wil het college het subsidieplafond eenmalig verhogen met 50.000 euro, zodat ook aanvragen die in wacht staan doorgang kunnen vinden.
  • Nog dit jaar zelfbewoningsplicht en anti-speculatie in Beuningen

    27 september 2021
    BEUNINGEN - De gemeente Beuningen wil nog dit jaar verbeteringen aanbrengen op de woningmarkt. Drie weken geleden verklaarde het college van B&W dat men volgend voorjaar met een voorstel zou komen voor de invoering van zelfbewoningsplicht op de woningmarkt, evenals een anti-speculatie beding. Nu heeft de gemeenteraad besloten om beide maatregelen dit jaar nog in te voeren.
  • Jan Wijnia geïnstalleerd als interim-wethouder Nijmegen, Tiemens neemt afscheid

    01 september 2021
    NIJMEGEN - Jan Wijnia is namens GroenLinks woensdagavond geïnstalleerd als interim-wethouder op de portefeuille duurzaamheid, wonen en mobiliteit. Hij zal deze functie invullen tot de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar. Harriët Tiemens heeft afscheid genomen als wethouder op deze portefeuille en wordt directeur van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen.

Overig verkiezingsnieuws

  • JONG&Politiek krijgt nu geld vanuit de gemeente

    30 september 2021
    NUNSPEET - JONG&Politiek krijgt dit jaar vanuit de gemeente Nunspeet maximaal 3000 euro te besteden voor hun activiteiten. Hiermee is de ondersteuning vanuit de gemeente een feit. Eerder kregen de jongeren financiering vanuit Den Haag, maar dat is gestopt.
  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Tiel krijgt het onkruid nog niet onder controle

    29 september 2021
    TIEL - Het duurt zeker tot medio november voor het onderhoud van groen in Tiel weer helemaal op orde is. Dat zegt verantwoordelijk wethouder Frank Groen. Het onkruid in de stad tiert welig en er zijn in de afgelopen maanden grote achterstanden ontstaan in het beheer.
  • Arnhem pompt miljoenen in jeugdfonds

    29 september 2021
    ARNHEM - Arnhem maakt volgend jaar in de begroting 6,6 miljoen euro vrij voor een jeugdfonds. In de jaren erna komt daar telkens een miljoen euro bij, vertelt wethouder financiën Ronald Paping. Het geld is breed inzetbaar op meerdere beleidsterreinen om 'te doen wat nodig is' voor de jeugd.
  • Arnhem duikt verder onder landelijk gemiddelde met woonbelastingen

    29 september 2021
    ARNHEM - Ten opzichte van de rest van het land, is Arnhem een steeds voordeligere gemeente als het om woonbelastingen gaat. Dat blijkt uit de nieuwe meerjarenbegroting van de stad. De afgelopen jaren liet Arnhem de belasting voor huizenbezitters ook niet of nauwelijks stijgen.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend