Logo De Belofte

NIJMEGEN - De gemeente Nijmegen hoopt dat de provincie de komende jaren meer aandacht heeft voor de knelpunten op de N325, het knooppunt Ressen en de N844. Dat staat in een reactie op de zogenoemde mobilitieitsvisie: de verkeersplannen van de provincie.

De knelpunten op de A50 en A15 staan al in de aandacht van de provincie, maar bij de de andere knelpunten verwacht het college van Nijmegen de komende jaren ook steeds meer problemen.

Het college van Nijmegen schrijft aan de provincie: ‘Voor al deze knelpunten geldt dat naast infrastructuur een belangrijke factor ligt in gedrag (minder reizen, reizen buiten de spits of reizen op een andere manier). Uit de visie komt nog niet duidelijk naar voren hoe hier invulling aangegeven wordt en welke rol de provincie hierin neemt.’

Onaantrekkelijk voor auto

Het bestuur van de Waalstad is het grotendeels eens met de plannen van de provincie zoals de inzet van zogenoemde hubs waar automobilisten kunnen overstappen op andere vormen van vervoer. Maar die hubs moeten volgens het Nijmeegse college wel van dusdanige kwaliteit zijn dat het onaantrekkelijk is om met de auto verder de stad in te rijden.

Daarnaast mist het college in de plannen van de provincie aandacht voor het stallen van fietsen. ‘Zowel bij hubs aan de rand maar nog belangrijker bij de hubs in de stad’, zo schrijft het college aan de provincie.

De gemeente wil dat de provincie en de NS ieder een derde deel meebetalen om de eerste 24 uur voor het gratis te maken van het stallen van de fiets bij stationslocaties. Het college schrijft aan de provincie: ‘In navolging van experimenten in andere steden zien wij hierin ook in Nijmegen een rol voor de provincie weggelegd.’

Fietsroutenetwerk

Verder wil het college in Nijmegen het fietsroutenetwerk verbeteren en uitbreiden om verdere groei van het fietsgebruik te kunnen opvangen en aan te moedigen.

Niet alleen voor kortere fietsritten maar ook voor ritten boven de zeven kilometer. Dat kan volgens het gemeentebestuur de druk op de A50 verlichten. Maar voor die ambities heeft Nijmegen wel co-financiering nodig, zo staat in de brief aan provinciale staten. Nu kan er alleen subsidie worden aangevraagd voor trajecten die onderdeel uitmaken van het regionale fietsroutenetwerk. Voor verbindingen binnen het stedelijk netwerk kan geen subsidie bij de provincie worden aangevraagd en dat ziet Nijmegen graag anders.

In de verkeersplannen van de provincie staat dat er veel potentie ligt op de lijnen Ede-Wageningen en Nijmegen-Heijendaal voor het zogenoemde Hoowaardig Openbaar Vervoer: stads- en streekvervoer dat voldoet aan hoge eisen op het gebied van de doorstroming.

Maar volgens het Nijmeegse college zijn er nog veel meer kansrijke trajecten waar verbetering mogelijk is zoals op de lijnen Arnhem-Nijmegen, Beuningen-Nijmegen-Groesbeek, Nijmegen-Kleef-Emmerik en de lijn Nijmegen-Mook-Gennep. En daarvoor vraagt het college aan de provincie om extra exploitatiebudget.

Vergroening logistieke sector

Het Nijmeegse college begrijpt de Gelderse ambitie om in te zetten op groei van de logistieke sector. Voor een groot deel zal de haven op bedrijventerrein Trade Port Nijmegen-West (TPN-West) hierbij een rol spelen, aangezien dat de grootste binnenhaven in Nederland is.

Maar dat betekent veel extra aan- en afrijdende vrachtwagens op de S100 en dat baart het college wel zorgen. Daarom vragen ze hier extra aandacht voor bij de provincie en ook voor het vergroenen van de logistieke sector.

In de provinciale plannen staat dat Gelderland een regierol wil nemen in het bevorderen van de verkeersveiligheid. Maar het Nijmeegse college mist hierbij het budget om dat ook daadwerkelijk uit te voeren.

Het college: ‘Om daadwerkelijk de veiligheid te vergroten zal er meer nodig zijn van de provincie dan enkel sturing.’ Daarnaast mist het Nijmeegse stadsbestuur de rol die de provincie kan spelen in het vergroten van de handhaving en het uniformiseren van bijvoorbeeld plaats van speedpedelecs en snorfietsen op de weg.

Door: Karel de Jong

Het laatste nieuws uit Nijmegen

  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Subsidie voor slopen oude brommers en snorfietsen vanaf 1 oktober weer beschikbaar

    28 september 2021
    NIJMEGEN - Per 1 oktober 2021 kunnen Nijmegenaren weer gebruikmaken van een subsidieregeling voor het laten slopen van een een oude brom- of snorfiets van voor 2011. Deze subsidie was eerder in 2021 beschikbaar, maar was door het grote aantal aanvragen binnen drie maanden op. De gemeente Nijmegen stelt nu 200.000 subsidie beschikbaar voor 2021 en 2022 of totdat het budget op is.
  • Subsidieregeling groendaken en groene gevels Nijmegen succes: ophoging budget nodig

    28 september 2021
    NIJMEGEN - De subsidieregeling die in Nijmegen per 1 januari van dit jaar van kracht is voor het realiseren van groendaken en groen gevels is zo’n succes dat in september het subsidieplafond al bereikt is. Daarom wil het college het subsidieplafond eenmalig verhogen met 50.000 euro, zodat ook aanvragen die in wacht staan doorgang kunnen vinden.
  • Nog dit jaar zelfbewoningsplicht en anti-speculatie in Beuningen

    27 september 2021
    BEUNINGEN - De gemeente Beuningen wil nog dit jaar verbeteringen aanbrengen op de woningmarkt. Drie weken geleden verklaarde het college van B&W dat men volgend voorjaar met een voorstel zou komen voor de invoering van zelfbewoningsplicht op de woningmarkt, evenals een anti-speculatie beding. Nu heeft de gemeenteraad besloten om beide maatregelen dit jaar nog in te voeren.
  • Jan Wijnia geïnstalleerd als interim-wethouder Nijmegen, Tiemens neemt afscheid

    01 september 2021
    NIJMEGEN - Jan Wijnia is namens GroenLinks woensdagavond geïnstalleerd als interim-wethouder op de portefeuille duurzaamheid, wonen en mobiliteit. Hij zal deze functie invullen tot de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar. Harriët Tiemens heeft afscheid genomen als wethouder op deze portefeuille en wordt directeur van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen.

Overig verkiezingsnieuws

  • JONG&Politiek krijgt nu geld vanuit de gemeente

    30 september 2021
    NUNSPEET - JONG&Politiek krijgt dit jaar vanuit de gemeente Nunspeet maximaal 3000 euro te besteden voor hun activiteiten. Hiermee is de ondersteuning vanuit de gemeente een feit. Eerder kregen de jongeren financiering vanuit Den Haag, maar dat is gestopt.
  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Tiel krijgt het onkruid nog niet onder controle

    29 september 2021
    TIEL - Het duurt zeker tot medio november voor het onderhoud van groen in Tiel weer helemaal op orde is. Dat zegt verantwoordelijk wethouder Frank Groen. Het onkruid in de stad tiert welig en er zijn in de afgelopen maanden grote achterstanden ontstaan in het beheer.
  • Arnhem pompt miljoenen in jeugdfonds

    29 september 2021
    ARNHEM - Arnhem maakt volgend jaar in de begroting 6,6 miljoen euro vrij voor een jeugdfonds. In de jaren erna komt daar telkens een miljoen euro bij, vertelt wethouder financiën Ronald Paping. Het geld is breed inzetbaar op meerdere beleidsterreinen om 'te doen wat nodig is' voor de jeugd.
  • Arnhem duikt verder onder landelijk gemiddelde met woonbelastingen

    29 september 2021
    ARNHEM - Ten opzichte van de rest van het land, is Arnhem een steeds voordeligere gemeente als het om woonbelastingen gaat. Dat blijkt uit de nieuwe meerjarenbegroting van de stad. De afgelopen jaren liet Arnhem de belasting voor huizenbezitters ook niet of nauwelijks stijgen.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend