Logo De Belofte

VELP - Het plan om de Posbank af te sluiten voor auto's en motoren is voorlopig van de baan. Dat bleek dinsdagavond tijdens de Rhedense raadsvergadering. Eerst moet er een grondig onderzoek komen, daarna wil de gemeenteraad erover beslissen.

door Huibert Veth

Het oorspronkelijke plan was erop gericht om de Beekhuizenseweg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer in weekenden en op feestdagen. Maar dat gaat de gemeenteraad op dit moment een stap te ver. Alle opties liggen nu weer op tafel om te komen tot een 'verantwoorde verkeerssituatie'.

Of er uiteindelijk gekozen wordt voor het afsluiten van wegen is de vraag. En ook welke wegen dat dan zijn. Aan het huidige voorstel, waar het afsluiten van de Beekhuizenseweg onderdeel van is, was 2,5 jaar gewerkt. 

'Moesten iets aan drukte doen'

'De buitenwereld riep op dat we iets moesten doen aan de drukte op de Posbank', zegt wethouder Ronald Haverkamp. 'Wij hadden het idee dat je alleen met het afsluiten van de Beekhuizenseweg daar een oplossing voor hebt.' Voor hem is dat ook nog altijd de belangrijkste optie.

Bekijk hier de reactie van wethouder Ronald Haverkamp (tekst gaat daaronder verder):

Grote weerstand

Tijdens de raadsvergadering drie weken geleden bleek opnieuw de grote weerstand bij onder meer bewoners en ondernemers tegen de plannen. 'Ik wil in het onderzoek ook echt meenemen hoe we de overlast voor die inwoners zoveel mogelijk beperken', laat Haverkamp weten.

Natuurmonumenten is beheerder van Nationaal Park Veluwezoom waar de Posbank onder valt. Parkbeheerder Jeroen de Koe is niet zo blij met het besluit van de gemeente Rheden om de afsluiting op te schorten. 'Mijn mensen zijn dag in, dag uit in het veld en zij zien de problemen', reageert De Koe. 'Ik hoop niet dat uitstel afstel wordt en dat de gemeenteraad het 'stoere' besluit durft te nemen om de Posbank deels af te sluiten.'

'De doelstelling blijft dat we een betere spreiding willen', vervolgt de wethouder. 'De biodiversiteit van de natuur moet beter. Dat kun je regelen door de auto's eraf te halen. Ook willen we geluidsoverlast verminderen en de verkeersveiligheid verbeteren.'

Fiets- en wandelpaden

Ook opties als verkeersremmende maatregelen, eenrichtingsverkeer en parkeergeld worden meegenomen. Het gemeentebestuur wil verder kijken naar fiets- en wandelpaden en de toegankelijkheid van het gebied vanaf de treinstations.

In de loop van 2020 verwacht Haverkamp de onderzoeksresultaten te hebben. Deze zal hij vervolgens aan de raad voorleggen.

Zie ook:

Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend