Logo De Belofte

KESTEREN - Het gebied rond station Kesteren krijgt een flinke opknapbeurt. Daarbij wil de gemeente Neder-Betuwe een doorsteek maken naar de Spoorstraat. De gemeente onderzocht een verplaatsing van het station naar een meer centrale locatie. Maar dat blijkt te duur en te ingewikkeld.

door Menno Provoost

Het stationsgebouw van Kesteren is eind 2018 verkocht. De nieuwe eigenaar wil er woningen en kantoorruimte in maken. Daarbij moet het plein voor de bushaltes uitgebreid worden, met behoud van voorzieningen voor fietsers, voetgangers en automobilisten. Het was voor de gemeente Neder-Betuwe de aanleiding om eens goed naar het stationsgebied en het station te kijken.

Het station ligt niet erg centraal en aan een doodlopende weg, ingeklemd tussen in onbruik geraakte sporen en oude bedrijfshallen. Neder-Betuwe, die hier zelf geen grondeigenaar is, wil het gebied nieuw leven inblazen met de mogelijkheid voor woningbouw en nieuwe kantoren.

Het plan om de doorsteek naar de Spoorstraat te maken, moet het station beter ontsluiten. Ook ontstaat er meer ruimte om parkeerplaatsen en fietsenstalling aan te leggen. Daarnaast wil de gemeente het gebied tussen de Stationsstraat en de Spoorstraat opnieuw inrichten, daarover is de gemeente in gesprek met de eigenaren van de oude loodsen die daar nu staan. 

Verplaatsing

Wat betreft bereikbaarheid en de ruimte voor goede voorzieningen, zou Neder-Betuwe het station eigenlijk het liefst verplaatsen naar de Hoofdstraat, in de punt van de uitbreidingswijk Casterhoven. De provincie heeft echter laten weten dat er geen prioriteit gegeven wordt aan het investeren in station Kesteren. Als de gemeente dit wil, moet zij het zelf regelen en betalen. Dit zou een omvangrijk en risicovol project worden dat de gemeente in een eerste berekening circa zes miljoen euro kost. Het stadsbestuur ziet er daarom vanaf.

Om de doorsteek naar de Spoorstraat te kunnen maken, moet er wel overeenstemming bereikt worden met de grondeigenaren in dit gebied. Als dit niet lukt, is er ook een variant gemaakt zonder doorsteek, met een grotere lus van de Stationsstraat.

Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend