Logo De Belofte

LEUTH - Een 30-kilometerzone maken van de Steenheuvelsestraat in Leuth kan niet. Dat zegt de gemeente Berg en Dal. Inwoners van Leuth maken zich al jaren zorgen over de grote hoeveelheid verkeer die over de smalle N840 dwars door het dorp heen komt.

Bewoners van de Steenheuvelsestraat in Leuth ondervinden toenemend geluidsoverlast en de provinciale 50-kilometer weg wordt ervaren als steeds gevaarlijker. Gemeenteraadslid Theo van der Velden vroeg namens de bezorgde inwoners van Leuth het college een positief advies bij de provincie neer te leggen om er een 30-kilometer weg van te maken. De gemeente Berg en Dal gaat dat niet doen.

(Tekst gaat verder onder de foto)

(foto: Omroep Gelderland)

Veiligheid van dorpen achter Leuth in gevaar

Het college wijst er op dat de raad de Steenheuvelsestraat heeft aangewezen als een zogeheten gebiedsontsluitingsweg. Daar hoort een maximum toegestane snelheid van 50 kilometer per uur bij. Het college wil die keuze te heroverwegen. Tussen grofweg Nijmegen en Millingen aan de Rijn is namelijk geen alternatieve route beschikbaar die beter en sneller is.

Het verlagen van de maximum toegestane snelheid verslechtert de bereikbaarheid en daarmee veiligheid van delen van Kekerdom en Millingen aan de Rijn. Op dit moment staan bijvoorbeeld de aanrijdtijden voor nood- en hulpdiensten al zwaar onder druk.

(Tekst gaat verder onder de foto)

(foto: Omroep Gelderland)

Ambulance zomaar 2 minuten langzamer

In een groot aantal gevallen halen bijvoorbeeld ambulances nu al niet de gewenste norm voor de aanrijtijden. Een situatie die alleen maar verergert als op de doorgaande route in Leuth de snelheid wordt verlaagd. Ook nood- en hulpdiensten mogen de maximum snelheid maar met een vaste marge overschrijden.

Als de doorgaande weg in Leuth in een 30-kilometer zone zou worden moeten hulpdiensten ook nog eens remmen voor elke extra snelheidsremmer om fysiek 30 km per uur af te dwingen. Afhankelijk van het aantal remmers, zoals drempels, gaat het over een afstand van de Steenheuvelsestraat al gauw om minimaal 1 tot 2 minuten extra reistijd.

(Tekst gaat verder onder de foto)

(foto: Omroep Gelderland)

Niet buitensporig veel ongevallen

Volgens het college blijkt uit analyses van ongevallen over de afgelopen jaren niet dat er daadwerkelijke sprake is van een concentratie van verkeersongevallen op de doorgaande route door Leuth. Het gevoel van onveiligheid kan het college zich wel voorstellen. 

Zeker voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. Op dit moment voert de gemeente Berg en Dal mede daarom een onderzoek uit naar een betere route voor fietsers door of om Leuth heen. Later dit jaar worden de uitkomsten daarvan een de gemeenteraad gepresenteerd.

 

Door: Rob Haverkamp

Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend