Logo De Belofte

METEREN - Als de verbindingsboog voor goederentreinen wordt aangelegd tussen Meteren en Boxtel, dan is veel meer geld nodig voor aanvullende gezondheidsmaatregelen. Dat stellen de Gelderse gemeenten aan de noordelijke kant van het tracé. Daarom hebben ze een brief gestuurd aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Zaltbommel, West Betuwe en Maasdriel zeggen samen met de gemeente Den Bosch al eerder zorgen te hebben geuit over de effecten op de gezondheid van omwonenden van het spoor. Als de boog tussen Meteren en Boxtel wordt aangelegd zal het aantal goederentreinen toenemen. De gemeenten zeggen dat de 18,5 miljoen euro, die nu door de staatssecretaris ter beschikking is gesteld om maatregelen te nemen, niet toereikend is.

Uit een zogeheten pijnpuntenonderzoek van ProRail blijkt volgens de gemeenten dat er ongeveer 50 miljoen euro nodig is. Uit eigen onderzoek van de Gelderse gemeenten en Den Bosch blijkt dat buiten het aanpakken van de stalen bruggen (15 miljoen euro) ook 28 miljoen euro voor geluid nodig is en 15 miljoen euro voor trillingen. De gemeenten willen namelijk hogere geluidsschermen en meer demping van de rails. 

tekst gaat verder onder video:

1100 handtekeningen tegen spoorboog

Het actiecomité Goederentreinennee ziet het liefste dat er helemaal geen geld wordt besteed aan de goederenspoorboog. Een petitie van het comité tegen de spoorboog werd in een week tijd ruim 1100 keer getekend. Omwonenden zijn bang voor geluidsoverlast en trillingen en willen geen goederentreinen door de woonwijken. Het actiecomité roept op om het project Meteren-Boxtel te stoppen.

De Gelderse gemeenten hebben aan het ministerie laten weten dat zij liever de Betuweroute beter benut zien worden, zodat goederentreinen niet door bewoond gebied rijden.

Zie ook: Petitie tegen goederenspoorboog Meteren ruim 1100 keer ondertekend

 

Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend