Logo De Belofte

TIEL - Inwoners van Tiel worden als het goed is voortaan beter geholpen met meldingen over zaken zoals gaten in het straatwerk, kapotte lantaarnpalen of overhangend groen. De werking van de oude bel- en herstellijn is gestroomlijnd en de dienst gaat onder een nieuwe naam verder: Tiel op orde.

door Menno Provoost

De meldingen van inwoners over de openbare ruimte komen via allerlei kanalen bij de gemeente en uitvoerder Avri binnen. Naast de telefoon en e-mail worden sociale media veel gebruikt en zijn er diverse apps in omloop. Bij sommige apps die landelijk aangeboden en lokaal gebruikt worden, was de gemeente niet eens aangesloten. Deze meldingen kwamen nooit op de goede plek en er werd dus ook niets mee gedaan. Dit leidde tot ergernis bij inwoners. De gemeente heeft daarom alle manieren om te melden in kaart gebracht en gezorgd dat deze meldingen goed binnenkomen.

Voortaan worden drie manieren naar voren gebracht om de meldingen te doen: bij de gemeente (via telefoon, mail of Twitter), via de Avri-app of via de landelijke Buiten Beter App. De gemeente vindt de naam bel- en herstellijn niet meer van deze tijd met alle andere communicatiekanalen. Daarbij is de naam besmet geraakt doordat veel mensen slechte ervaringen met de opvolging van de klachten hadden. Het beter op orde brengen van de openbare ruimte is een belangrijk punt van de huidige coalitie in Tiel. De gestroomlijnde werkwijze met de slogan Tiel op orde, moeten daaraan bijdragen. De gemeente is hierbij alleen doorgeefluik, het eigenlijke beheer van de openbare ruimte is uitbesteed aan uitvoeringsorganisatie Avri.

Tweeduizend meldingen

Dit jaar heeft Avri al ruim tweeduizend meldingen over misstanden in de openbare ruimte in Tiel gekregen. Bij een peiling afgelopen week waren er daar 1.700 van afgehandeld en stonden er nog 181 klaar om mee aan de slag te gaan. Dat varieert van het ingrijpen door handhavers, het repareren van stoepen of straatmeubilair tot het snoeien van groen. De meeste meldingen gaan over overlast bijvoorbeeld van geluid of te hard rijden en over wegen, verkeer of parkeren. Daarna volgen meldingen over groen en vervuiling. De gemiddelde afhandeltijd verschilt per categorie. Zo zijn meldingen over overlast doorgaans binnen vijf dagen afgerond, over groen binnen twaalf dagen en wegen, verkeer en parkeren binnen twintig dagen. Binnen de werkwijze van Avri kunnen melders aangeven of ze geïnformeerd willen worden over de afhandeling van de klacht.

Het laatste nieuws uit Tiel

  • Schone stad kost Tiel nog eens twee ton

    15 augustus 2019
    TIEL - Tiel zal de portemonnee moeten trekken om de stad met het nieuwe afvalsysteem schoon te houden. Met die boodschap gaat wethouder Frank Groen in september naar de gemeenteraad. Met afvalverwerker Avri is hiervoor een plan gemaakt. Het extra schoonmaken en opruimen, extra bekeuren en het geven van voorlichting kost tot eind volgend jaar ruim twee ton.
  • Frans Duijts heeft geen bezwaar, Tiel begint aan bouw zwembad

    15 augustus 2019
    TIEL - Tielenaren kunnen naar alle waarschijnlijkheid eind volgend jaar zwemmen in een nieuw bad. Er zijn geen bezwaren tegen het bouwplan, ook niet van Frans Duijts zoals de Story deze week schreef. De voorbereidende werkzaamheden op het terrein op de hoek van de Laan van Westroijen en de Rivierenlandlaan beginnen komende maandag.
  • Veerhaven Ochten wordt omgetoverd tot recreatiegebied

    16 juli 2019
    OCHTEN - Bij de oude Veerhaven in Ochten komt een informatiecentrum over oorlog en hoogwater om het toerisme in de regio verder te ontwikkelen. Dit centrum is onderdeel van een compleet recreatiegebied dat in 2022 klaar moet zijn.
  • Centrum van Kesteren krijgt nieuwe impuls

    12 juli 2019
    KESTEREN - Als alles volgens plan verloopt, gaat in het najaar van 2020 de eerste paal de grond in voor appartementen en ruimten voor detailhandel op de voormalige Sparlocatie op de hoek Hoofdstraat-Schenkhofstraat in Kesteren. De intentieverklaring daartoe is ondertekend.
  • Bel- en herstellijn Tiel gaat verbeterd verder als 'Tiel op orde'

    03 juli 2019
    TIEL - Inwoners van Tiel worden als het goed is voortaan beter geholpen met meldingen over zaken zoals gaten in het straatwerk, kapotte lantaarnpalen of overhangend groen. De werking van de oude bel- en herstellijn is gestroomlijnd en de dienst gaat onder een nieuwe naam verder: Tiel op orde.

Overig verkiezingsnieuws

  • Sociale wijkteams luiden noodklok: 'Dat gaat de Arnhemmer merken'

    17 augustus 2019
    ARNHEM - De sociale wijkteams moeten meer gaan doen zonder extra personeel, wil het Arnhemse college. Dat gaat niet zonder consequenties, stellen de wijkteams in een brief aan de Arnhemse politiek. 'Dat gaat de Arnhemmer merken.'
  • Hoe kan Overbetuwe de pijn nu nog verzachten voor omwonenden van de Railterminal?

    16 augustus 2019
    ELST - Binnenkort wordt duidelijk of de gemeente Overbetuwe of de provincie Gelderland een vergunning gaat verlenen voor de Railterminal Gelderland (RTG). Die afspraken gaan onder andere over de beperking van overlast voor omwonenden. Tijdens een extra vergadering overlegt de raad op 21 augustus wat de beste keuze is voor de burger.
  • Op Reces Met | 'Dat is de multiculturele samenleving waar ik écht trots op ben'

    16 augustus 2019
    ARNHEM - Op straat zie je mensen met allerlei achtergronden voor elkaar opkomen, stelt Talip Aydemir van DENK Verenigd Arnhem in de vijfde aflevering van 'Op Reces Met'. 'Maar als je elke dag De Telegraaf leest, krijg je een heel ander beeld van Nederland.' We blikken met alle Arnhemse fracties terug op het politieke jaar.
  • Overbetuwe wil weten wie je bent en wat je vindt

    16 augustus 2019
    ELST - Zo'n 6.300 bewoners van Overbetuwe krijgen aankomende week een uitnodiging van de gemeente om mee te doen aan een enquête. De gemeente wil op die manier peilen of inwoners tevreden zijn met hun leven in Overbetuwe.
  • Schone stad kost Tiel nog eens twee ton

    15 augustus 2019
    TIEL - Tiel zal de portemonnee moeten trekken om de stad met het nieuwe afvalsysteem schoon te houden. Met die boodschap gaat wethouder Frank Groen in september naar de gemeenteraad. Met afvalverwerker Avri is hiervoor een plan gemaakt. Het extra schoonmaken en opruimen, extra bekeuren en het geven van voorlichting kost tot eind volgend jaar ruim twee ton.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend