Logo De Belofte

ELST - 'Ik heb geen goed woord over voor het proces dat de provincie heeft gevoerd. Het open oor van de provincie zat met cement dichtgestopt', zegt Aad Noordermeer van BOB in de gemeenteraad van Overbetuwe. Noordermeer is een van de schrijvers van een zienswijze die naar de provincie gaat. De bezwaren in die brief worden door de gehele gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders gesteund.

door Sven Strijbosch

Tot begin mei kunnen er bij de provincie bezwaren worden ingediend tegen het zogenoemde 'inpassingsplan' van de Railterminal. Naast de kritiek van de bewoners komt er nu dus ook een stevig signaal vanuit de Overbetuwse politiek naar de provincie. Lokale politici vinden dat er onvoldoende is geluisterd naar de zorgen en wensen uit Overbetuwe. 

In totaal staan de bezwaren en wensen beschreven in een stuk van acht kantjes met 41 punten. Volgens VVD'er Peter de Waard springen er vier belangrijke punten uit: infrastructuur, geluidsoverlast, fietsveiligheid en overlast langs de Rijksweg. 

De Railterminal Gelderland moet een overslagpunt worden van vrachtverkeer en de trein in Valburg. Begin maart werden er ruim duizend handtekeningen aangeboden door bezorgde bewoners aan lijsttrekkers van provinciale partijen. Die bezorgde inwoners verenigen zich al langer in de actiegroep Overbetuwe Overbelast. 

'Door de papierversnipperaar'

Een deel van de inwoners en lokale politieke partijen ziet de Railterminal het liefst helemaal niet komen. 'Het levert geen substantiële werkgelegenheid op, er zal sprake zijn van toenemende overlast van licht, geluid en fijnstof en het levert extra verkeersdruk op', foetert Hanneke Bruinsma van GroenLinks nog maar eens. 'Het is tijd om dit onzalige plan door de papierversnipperaar te halen en het er nooit meer over te hebben.' 

Ondanks alle felle bezwaren uit de gemeente ligt er een inpassingsplan. Een meerderheid in de Provinciale Staten was namelijk voor de komst van de Railterminal. Volgens de provincie draagt een railterminal bij aan meer werkgelegenheid en zorgt het voor CO2-reductie aangezien meer transport over het spoor gaat en minder over de weg. 

Bekijk een impressie van de Railterminal (tekst loopt door onder video)

Politieke machtsverschuiving 

Ondertussen zijn er verkiezingen geweest en is het krachtenveld op het provinciehuis verschoven. 'Maar voorlopig moeten we er vanuit gaan dat de bestaande plannen blijven liggen. Al hopen we soms wat anders', benadrukt Elbert Elbers van de PvdA. 

En als die railterminal er dan toch moet komen, dan wel onder goede voorwaarden. Met dat idee stuurt Overbetuwe nu een zienswijze naar het provinciehuis. 'Deze stap is noodzakelijk om invulling te geven aan de zorgen die breed in de raad en onder inwoners worden gedeeld. De insteek is om de constructieve samenwerking met de provincie te blijven zoeken', aldus de lokale VVD.

Geluid en verkeer

Zo baart onder meer het geluid zorgen, menen de partijen. De zogenoemde piekgeluiden zouden binnen de marges vallen, maar zitten aan het plafond. 'Daarnaast zijn er zorgen vanuit Oosterhout omdat aan die kant geen onderzoek heeft plaatsgevonden', zegt De Waard. 

Aangezien de Railterminal zal zorgen voor veel meer (vracht)verkeer moet de A15 eerst worden verbreed en afslag 38 worden aangepakt, zo stelt men in Overbetuwe. Voor die tijd zou de Railterminal niet in gebruik moeten worden genomen. Ook het aantal vrachtwagenparkeerplaatsen en overnachtingsvoorzieningen in de directe omgeving van de Railterminal zou voor de ingebruikname moeten worden uitgebreid. 

De fietsveiligheid zou ook hoger op de agenda moeten komen van de provincie, als het aan Overbetuwe ligt. Dagelijks is de route over de Rijksweg populair bij scholieren. Een fietstunnel zou een veilige oplossing kunnen zijn als er straks veel extra vrachtverkeer overheen dendert. 

Wethouder steunt bezwaren toch

De hele wensenlijst met 41 punten ligt nu bij de provincie. Wethouder Jan van Baal vond het eerst niet nodig om een zienswijze in te dienen, maar komt daar nu op terug. Waarom werd tijdens de laatste raadsvergadering niet helemaal duidelijk. Het zorgt er wel voor dat zowel de hele raad als het college de bezwaren steunen.

Pas aan het einde van het jaar ligt de Railterminal weer voor in de Provinciale Staten. Dan moet duidelijk worden of er wederom een voor meerderheid is. 

Live nieuws

  • JONG&Politiek krijgt nu geld vanuit de gemeente

    30 september 2021
    NUNSPEET - JONG&Politiek krijgt dit jaar vanuit de gemeente Nunspeet maximaal 3000 euro te besteden voor hun activiteiten. Hiermee is de ondersteuning vanuit de gemeente een feit. Eerder kregen de jongeren financiering vanuit Den Haag, maar dat is gestopt.
  • Meerderheid tekent zich af tegen verlengen selectieve woningtoewijzing woonwagenkampen

    29 september 2021
    NIJMEGEN - Een kleine meerderheid van de gemeenteraad lijkt niet te gaan instemmen met het verlengen van de gebiedsaanwijzing voor selectieve woningtoewijzing op de woonwagenlocaties Teersdijk en Ackerbroekweg. Dit gebeurt middels de inzet van artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook bekend als de ‘Rotterdamwet’. Het college wil deze gebiedsaanwijzing, die ook geldt voor Zwanenveld (40-er straten), met vier jaar verlengen. Het middel wordt door woonwagenbewoners als stigmatiserend ervaren.
  • Tiel krijgt het onkruid nog niet onder controle

    29 september 2021
    TIEL - Het duurt zeker tot medio november voor het onderhoud van groen in Tiel weer helemaal op orde is. Dat zegt verantwoordelijk wethouder Frank Groen. Het onkruid in de stad tiert welig en er zijn in de afgelopen maanden grote achterstanden ontstaan in het beheer.
  • Arnhem pompt miljoenen in jeugdfonds

    29 september 2021
    ARNHEM - Arnhem maakt volgend jaar in de begroting 6,6 miljoen euro vrij voor een jeugdfonds. In de jaren erna komt daar telkens een miljoen euro bij, vertelt wethouder financiën Ronald Paping. Het geld is breed inzetbaar op meerdere beleidsterreinen om 'te doen wat nodig is' voor de jeugd.
  • Arnhem duikt verder onder landelijk gemiddelde met woonbelastingen

    29 september 2021
    ARNHEM - Ten opzichte van de rest van het land, is Arnhem een steeds voordeligere gemeente als het om woonbelastingen gaat. Dat blijkt uit de nieuwe meerjarenbegroting van de stad. De afgelopen jaren liet Arnhem de belasting voor huizenbezitters ook niet of nauwelijks stijgen.
  • "Uitwisseling boa's alleen in incidentele gevallen"

    28 september 2021
    REGIO - De regionale samenwerking van boa's die zo'n twee maanden geleden is ingezet, leidt niet tot een soort pool van boa's in Tweestromenland. Dat zei burgemeester Daphne Bergman van Beuningen onlangs op vragen vanuit de Beuningse gemeenteraad.
  • Subsidie voor slopen oude brommers en snorfietsen vanaf 1 oktober weer beschikbaar

    28 september 2021
    NIJMEGEN - Per 1 oktober 2021 kunnen Nijmegenaren weer gebruikmaken van een subsidieregeling voor het laten slopen van een een oude brom- of snorfiets van voor 2011. Deze subsidie was eerder in 2021 beschikbaar, maar was door het grote aantal aanvragen binnen drie maanden op. De gemeente Nijmegen stelt nu 200.000 subsidie beschikbaar voor 2021 en 2022 of totdat het budget op is.
  • Subsidieregeling groendaken en groene gevels Nijmegen succes: ophoging budget nodig

    28 september 2021
    NIJMEGEN - De subsidieregeling die in Nijmegen per 1 januari van dit jaar van kracht is voor het realiseren van groendaken en groen gevels is zo’n succes dat in september het subsidieplafond al bereikt is. Daarom wil het college het subsidieplafond eenmalig verhogen met 50.000 euro, zodat ook aanvragen die in wacht staan doorgang kunnen vinden.
Delen op Facebook
Vertel je netwerk
Delen op Twitter
Vertel een vriend
Advertentie