BEUNINGEN - Het is nog altijd niet duidelijk hoeveel geld Nijmegen bijdraagt aan alle onderzoeken die zijn gedaan naar het zandtransport van Beuningen naar het Maas-Waal kanaal. Dat bleek woensdagavond toen de gemeenteraadsleden van beide gemeentes gezamenlijk werden bijgepraat over het 'zanddossier'.
Dát Beuningen flink gaat verliezen op de zandwinning bij de Beuningse plas, is zeker. Maar hoe hoog de schade zal zijn is nog onduidelijk. Dat hangt vooral af van de gemeente Nijmegen.
Schadeclaim in het vooruitzicht
Maar 'in Nijmegen schijnt het besef, dat er haast geboden is, nog altijd niet doorgedrongen te zijn' zo verzuchten enkele Beuningse raadsleden in het gemeentehuis van Nijmegen. Op 1 januari 2020 moet Beuningen beginnen met het leveren van zand aan Boskalis, anders kan de gemeente een flinke schadeclaim tegemoet zien.
Het zou terugverdiend worden
In 2009 dacht het toenmalige college nog flink te gaan verdienen aan de zandwinning en werd er kwistig met geld gesmeten om bedrijven en bewoners uit het beoogde zandwingebied uit te kopen. Kosten: 33 miljoen euro! Maar dat moest geen probleem zijn omdat dat geld makkelijk terugverdiend zou worden met de verkoop van het zand.
Alleen viel dat laatste vies tegen. De hoogste bieder had slechts 13 miljoen euro over voor het zand, dus Beuningen ging sowieso voor 20 miljoen het schip in.
Buistransport te duur
En toen kwam daar nog de kwestie van het transport. Want buurman Nijmegen ziet het eigenlijk niet zo zitten om zestien jaar lang af en aan rijdende vrachtwagens over hun grondgebied te hebben en stelde alternatieven voor. Zo werd er gekeken naar buistransport, maar al snel bleek dat dit te duur was.
'Geen zand en stof voor de deur'
Ook een transportband vanuit Beuningen naar de Waalstad werd onderzocht maar ook dit bleek onhaalbaar. Voornamelijk omdat geneesmiddelenfabrikant Synton het niet ziet zitten om jarenlang geconfronteerd te worden met stof en zand voor de deur. De, voor Nijmegen, belangrijke werkgever dreigde zelfs met vertrek.
Na jaren van onderzoek blijkt nu dat het transport toch echt alleen met vrachtwagens kan. Maar inmiddels zijn er wel vele miljoenen onderzoekskosten gemaakt. 'Vreemd' volgens het Nijmeegse raadslid Paul Eigenhuijsen (VoorNIjmegen.NU) dat er eerder nooit eens een ambtenaar op het idee was gekomen om aan Synton te vragen wat zij zouden vinden van zo'n transportband.
Plannen bereiken management niet
De ambtenaar van Nijmegen die de toelichting op het hele dossier gaf, zei dat Synton wel degelijk op de hoogte moet zijn geweest van de plannen voor een transportband, aangezien er in 2014 gesprekken tussen de gemeente en de fabrikant waren over een mogelijke uitbreiding van het bedrijf. Maar later bleek dat de plannen voor een transportband 'het management nooit hadden bereikt' zo zei de ambtenaar woensdagavond.
Nu blijkt uit de vele onderzoeken dat er nog maar één haalbare optie is voor transport en dat is vervoer per vrachtwagen naar Daanen Noord aan het Maas Waalkanaal. Dat betekent 150 vrachtwagens per dag, zes dagen in de week en dat zestien jaar lang.
Raad van State
Voor veel bedrijven op industrieterrein TPN West geen aanlokkelijk vooruitzicht. Laat staat voor bewoners uit Weurt zoals die uit de Jonkerstraat waar het transport vlak langs komt. Of de ambtenaren er wel aan gedacht hebben dat die best eens naar de Raad van State zouden kunnen stappen en de boel dusdanig zouden kunnen vertragen dat 1 januari 2020 niet gehaald wordt, zo werd er gevraagd.
Die mogelijkheid is er, zo moesten de ambtenaren van beide gemeentes erkennen. Daarbij verstijfden de Beuningse raadsleden haast van schrik. 'Daar gaan we weer' zo zei een van de leden. Daarbij doelend op het strenge financiële toezicht van de provincie waaronder Beuningen in 2011 tijdelijk kwam. Vanwege tekorten die waren ontstaan door... het zandwinningsproject.